اجتماعیخبر اول

کرونا و هنر نقاشی دیواری در عراق

علی خلیفه، نقاش جوان عراقی: نقاشی های ما از تأثیرگذارترین نقاشی ها در سطح داخلی و بین المللی بوده است.

میدل ایست نیوز: به نوشته وبگاه الوان الوطن، نقاشی هایی با رنگ های درخشان، دیوارهای محله ها و کوچه های قدیمی را تزیین می کنند، طرح هایی از شخصیت های معروف عراقی و شناشیل که وجه تمایز خانه های بزرگ سنتی به سبک بغدادی قدیم در سرزمینی  هستند که سال هاست از درگیری و منازعه رنج می برد، به وسیله آن پایداری خود در برابر حقیقت زندگی را منعکس می کنند و به همراه خود تجربیاتی را منتقل می کنند که صدای مردم کشورشان را به گوش جهانیان می رساند.

شش جوان در سن های مختلف با عشق به کشورشان که مهد تمدن بشری است در کنار یکدیگر جمع شدند و تصمیم گرفتند تاثیری برجای بگذارند، بنابراین از استعداد خودشان در زمینه نقاشی استفاده کردند تا افکار و عقاید خود را چهار سال پیش در زمان اعتراضاتی که کشورشان با آن مواجه شد، ابراز کنند.

«علی خلیفه»، نقاش جوان در ابتدای گفت‌وگوی خود با وبگاه الوطن گفت: نقاشی های ما از تأثیرگذارترین نقاشی ها در سطح داخلی و بین المللی بوده است و پس از آن، ما نقاشی های دیواری بسیاری را به صورت کاریکاتور در مورد همه گیری بیماری کرونا به منظور آگاهی بخشی کشیده ایم.

این جوانان عراقی که «اثر پروانه» را به عنوان نام خود انتخاب کرده اند از دوره منع رفت و آمد در کشور برای توسعه کارهایشان و از آگاه سازی برای اقدامات پیشگیرانه بیماری کرونا به زیبا سازی دیوارهای محله ها و کوچه های قدیمی بغداد، پایتخت عراق روی آورده اند.

جوان عراقی در ادامه افزود ما حدود 5 ماه پیش در زمان آخرین منع رفت و آمد پس از موج دوم بیماری کرونا به زیبا سازی نمای خانه ها با کشیدن نقاشی های سنتی به منظور زیبا ساختن این محله های قدیمی پرداختیم.

این ابتکار هنری که توسط این جوانان عراقی آغاز شد به سرعت در بین ساکنان خانه های محله های قدیمی بغداد رواج پیدا کرد.

جوان عراقی همچنین گفت: دو خانواده از ما درخواست کردند که دیوارهای منزلشان را نقاشی کنیم و پس از آنکه نقاشی های این دو خانه را تکمیل کردیم، درخواست های متعددی از خانه های مجاور دریافت کردیم تا جایی که کل دیوارهای کوچه را نقاشی کردیم.

به گفته این جوان،  گاهی مردم محله در نقاشی دیوارها و تمیز کردن کوچه ها به آنها کمک می کنند.

نقاشی های دیواری که توسط گروه اثر پروانه کشیده می شوند شامل تصویر چهره های مشهور ادبی و هنری عراقی و نمادهای میراث فرهنگی بغداد قدیم است.

این جوان عراقی در ادامه افزود ما به هیچ گروهی وابسته نیستیم و خودمان از خودمان حمایت می کنیم.

به نوشته وبگاه الصباح، علی خلیفه، نقاش جوان عراقی می گوید حدود سه سال پیش، این ایده به ذهن او رسید که دیوار یکی از مدارس را که به نظر او ظاهر مناسبی نداشت، نقاشی کند.

او با تیم خود که شامل پنج نفر هستند، دو نقاش و سه رنگ کار، نقاشی دیوار را آغاز کردند  و بسیاری از مردم با آنها ارتباط برقرار کردند و به همین دلیل همان نقاشی ها را از آنها درخواست کردند و فعالیت های آنها توسعه پیدا کرد.

وی در ادامه افزود تیم آنها، نقاشی های دیواری بسیاری در مدارس و همچنین اداره های دولتی کشیده است.

علی خلیفه همچنین گفت: در حال حاضر ما کمپینی برای زیباسازی یک منطقه کامل به نام الانباریین داریم که قدیمی ترین محله در شهر کاظمین است و در آن «دکتر علی الوردی»، مورخ و جامعه شناس و «عبدالمحسن الکاظمی»، شاعر عراقی متولد و بزرگ شده اند و چهره این دو شخصیت را علاوه بر طرح های مختلف بغدادی بر دیوارهای این شهر نقاشی کرده ایم و امید است که پروژه ما، نقاشی در مناطق دیگری مانند اعظمیه و فضل و کوچه های قدیمی و فقیر دیگر را نیز شامل شود.

وی در پایان گفت برنامه های آینده آنها شامل برگزاری دوره های آموزش نقاشی و فعالیت های مختلف خواهد بود.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا