خبر اولسیاسی

دیدار همزمان رقبای سیاسی اهل سنت عراق با «رجب طیب اردوغان»

الحلبوسی در سال 2018 با حمایت خمیس الخنجر، سیاستمدار و بازرگان ثروتمند عراقی، به ریاست مجلس رسید اما بعد از مدتی روابط آنان بسیار تیره شد.

میدل ایست نیوز: منابع سیاسی عراقی حضور همزمان دو رهبر سیاسی متخاصم اهل سنت عراق در ترکیه و دیدار هر یک از آنها با «رجب طیب اردوغان»، رئیس جمهوری ترکیه، را دارای ابعاد انتخاباتی دانستند.

روز دوشنبه دفتر «محمد الحلبوسی»، رئیس مجلس عراق و رئیس ائتلاف «تقدم»،  در بیانیه‌ای کوتاه از دیدار وی با «رجب طیب اردوغان» در آنکارا خبر داد.

کمتر از یک ساعت بعد، «خمیس الخنجر» دیگر رهبر سیاسی شاخص اهل سنت عراق و رئیس ائتلاف عزم، با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که در دیدار با اردوغان «به حکم برادری دو کشور، خواستار لغو روادید برای شهروندان دو کشور شده» و افزود که تا چند روز آینده برخی موانع سفر به ترکیه برداشته خواهد شد.

الحلبوسی در سال 2018 با حمایت خمیس الخنجر، سیاستمدار و بازرگان ثروتمند عراقی، به ریاست مجلس رسید اما بعد از مدتی روابط آنان بسیار تیره شد و الخنجر تلاش‌های متعددی برای برکناری الحلبوسی از ریاست مجلس انجام داد که هیچ کدام به نتیجه نرسید.

طبعا با نزدیک شدن به فضای انتخابات، رقابت میان آنان شدیدتر هم شد و کار به فحاشی هم کشید که پیام‌های رد و بدل شده میان آنان در رسانه‌های عراقی منتشر شد.

در مدت اخیر محمد الحلبوسی در مقام رئیس مجلس عراق به چند کشور عربی سفر کرد که به گفته ناظران هدف اصلی از آنها جلب حمایت کشورهای عربی از تمدید ریاستش بر مجلس عراق یا حتی دستیابی‌اش به ریاست جمهوری عراق است.

او از ماه اوت گذشته سفرهایی را به اردن و مصر و امارات و ترکیه انجام داده و با سران این کشورها دیدار کرده است.

یک منبع نزدیک به خمیس الخنجر به پایگاه عراقی «العالم الجدید» گفت که الحلبوسی در سفر اخیر خود به ترکیه به عنوان رئیس مجلس عراق حاضر شده و طبیعی است که با اردوغان دیدار کند، اما مسئله اینجاست که با این دیدارها وی می‌خواهد چنین وانمود کند که رهبر اصلی اهل سنت عراق است که روابط خوبی با سران کشورهای دیگر دارد.

به گفته این منبع سیاسی، خمیس الخنجر متوجه این تلاش‌های الحلبوسی هست و برای همین از نفوذ سیاسی و تجاری گسترده خود با دولت ترکیه استفاده کرده و فورا درخواست دیدار با اردوغان را داده تا نشان دهد از وزنه بین‌المللی برخوردار است.

منبع
العالم الجدید

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا