سرخط خبرهاسیاسی

انتقاد اربیل از بی عملی بغداد در برابر افزایش حضور پ ک ک در سنجار

وزارت داخله اقلیم کردستان عراق با انتشار بیانیه‌ای تأکید کرد که حضور نیروهای پ‌‌ک‌ک در منطقه سنجار روز به روز تقویت می‌شود.

میدل ایست نیوز: وزارت داخله اقلیم کردستان عراق با انتشار بیانیه‌ای تأکید کرد که حضور نیروهای حزب کارگران کردستان (پ‌‌ک‌ک) در منطقه سنجار روز به روز تقویت می‌شود.

در این بیانیه که به مناسبت سالروز امضای توافق‌نامه سنجار میان بغداد و اربیل با هدف عادی‌سازی اوضاع این شهر صادر شده آمده که در این یک سال هیچ اقدام عملی در راستای اجرای این توافق‌نامه انجام نشده و گروه مسلح وابسته به پ‌ک‌ک روز به روز حضور خود در این شهر را تقویت می‌کنند.

این بیانیه افزوده که دستگاه‌های امنیتی دولت مرکزی در برابر این وضعیت به هیچ اقدامی دست نمی‌زنند.

براساس این بیانیه، شبه‌نظامیان پ‌ک‌ک اجازه فعالیت نامزدهای انتخابات در سنجار را هم نداده‌اند.

وزارت داخله اقلیم کردستان از جامعه بین‌المللی و سازمان ملل خواسته که پیگیر اجرای توافق‌نامه سنجار به منظور بازگشت آوارگان و پایان دادن به وضعیت نامعمول این شهر باشند.

پیش از این، رئیس دولت ایالتی کردستان عراق گروه های شبه نظامی و حزب کارگران کردستان را اصلی ترین موانع اجرای توافق نامه سنجار میان بغداد و اربیل دانست.

مسرور بارزانی در نشستی با گروهی از جوانان و فعالان مطبوعاتی کُرد عراق گفت که توافق سنجار به صورت کامل اجرا نشد و علت عدم اجرای آن حضور گروه‌های شبه نظامی و حزب کارگران کردستان در سنجار است.

یک سال پیش، توافق بازگشت ثبات و عادی‌سازی اوضاع در شهر سنجار میان بغداد و اربیل در سه محور، امنیتی، اداری و بازسازی به امضا رسید.

در محور امنیتی این توافق تصریح شده که پلیس و دستگاه‌های امنیت ملی و اطلاعات منحصرا مسئولیت امنیت داخل سنجار را برعهده خواهند داشت و دیگر یگان‌ها و گروه‌های مسلح با نظارت فرماندهی عملیات مشترک و الحشد الشعبی به خارج از شهر انتقال داده خواهند شد.

با وجود برداشته شدن گام‌های اولیه برای اجرای این توافق، عملا اجرای آن نیمه کاره ماند.

«مسرور بارزانی»، رئیس اقلیم کردستان عراق، گفت که مسئله اصلی آن است که گروهی که از 16 اکتبر 2017 کنترل سنجار را به دست گرفته از دولت مرکزی عراق دستور نمی‌گیرد و بلکه سلطه آن را به چالش می‌کشد.

او گفت که حضور شبه‌نظامیان و حزب کارگران کردستان عامل عدم اجرای توافق است و افزود که طرفی که کنترل سنجار را به دست دارد قانونی نیست و نمی‌خواهد این توافق اجرا شود.

بارزانی تأکید کرد که با همکاری بغداد و اربیل و جامعه بین‌المللی و کمک ساکنان سنجار و تشکیل حکومت محلی مشروع در سنجار، وضعیت در این منطقه به حالت کنونی نخواهد ماند.

منبع
آناتولی

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا