خبر اولسیاسی

نارضایتی شاخه سیاسی گروه های مسلح عراق از نتایج انتخابات

برخی نیروهای سیاسی و شاخه سیاسی گروه های مسلح عراق، به دلیل عدم کسب نتایج مورد انتظار، مخالفت خود با نتایج انتخابات را اعلام کرده و قرار است نشستی برای اتخاذ موضعی یکسان برگزار کنند.

میدل ایست نیوز: نیروهای سیاسی که در انتخابات اخیر عراق که روز یکشنبه برگزار شد، نتایج ضعیفی به دست آوردند، سکوت اختیار کرده اما گروه های مسلح و شاخه نظامی برخی ائتلاف ها و احزاب سیاسی، آماده برگزاری نشستی برای اتخاذ موضع یکسان نسبت به نتایج انتخابات شدند.

بنابر آمار غیرنهایی و اولیه انتخابات پارلمانی عراق، فراکسیون صدر به رهبری «مقتدی صدر» 73 کرسی، ائتلاف تقدم به رهبری «محمد الحلبوسی» 41 کرسی، ائتلاف دولت قانون به رهبری «نوری المالکی» 37 کرسی و حزب دموکرات کردستان به رهبری «مسعود بارزانی» در اقلیم کردستان نیز 32 کرسی از کرسی های پارلمان عراق را به خود اختصاص دادند.

ائتلاف فتح (شاخه سیاسی الحشد الشعبی) به رهبری «هادی العامری»، جریان حکمت ملی عراق به ریاست «سید عمار الحکیم»، ائتلاف نصر به ریاست «حیدر العبادی»، ائتلاف العقد الوطنی به ریاست «فالح الفیاض» و جنبش حقوق که شاخه سیاسی کتائب حزب الله عراق است، تعداد محدود و کمی از کرسی های پارلمان عراق را به دست آوردند؛ امری که موجب می شود در مذاکرات تشکیل فراکسیون اکثریت که حق انتخابات نخست وزیر جدید را دارد، حضور نداشته باشند.

برخی از شاخه های سیاسی گروه های شبه نظامی مسلح عراق نیز هیچ نتیجه ای کسب نکرده یا نتایج بسیار ضعیفی به دست آوردند که از جمله آن می توان به فراکسیون صادقون وابسته به عصائب اهل حق که فقط دو کرسی به دست آورد و جنبش حقوق وابسته به کتائب حزب الله که تنها یک کرسی در پارلمان کسب کرد، اشاره کرد.

ائتلاف فتح که فراکسیون ها و نیروهای نماینده الحشد الشعبی را شامل می شود، در این دور از انتخابات تنها 14 کرسی به دست آورد و این در حالیست که در انتخابات گذشته 44 کرسی در پارلمان را از آن خود کرده بود.

به جز سید عمار الحکیم، رهبر جریان حکمت ملی عراق که به پیروز شدگان در این انتخابات تبریک گفت، سایرین رسما نتایج انتخابات را تبریک نگفتند.

در همین راستا، گروه های مسلح عراق، آماده برگزاری نشستی برای اتخاذ موضع یکسان در قبال نتایج انتخابات هستند.

رسانه های محلی به نقل از منابع سیاسی مطلع گزارش دادند که به زودی این گروه ها برای بررسی پیامدهای انتخابات پس از اعلام نتایج و تاثیر آن بر الحشد الشعبی و گروه های مسلح نشستی برگزار خواهند کرد.

در همین رابطه «محمد الرکابی»، عضو جنبش حقوق وابسته به کتائب حزب الله عراق گفت که تخلفات عمده ای در روند انتخابات صورت گرفته و برخی نامزدها و فراکسیون ها به دلیل نبود عامل بازدارنده واقعی، تخلفات داشتند.

وی به افرادی اشاره کرد که در خارج از مراکز اخذ رای مستقر شده بودند و بدون هیچ محافظه کاری و به صورت علنی اقدام به توزیع پول بین شهروندان می کردند.

الرکابی با بیان اینکه این تخلفات به دلیل ضعف دستگاه های امنیتی مسئول حفاظت از انتخابات صورت گرفته، بر لزوم مجازات مقصران و افرادی که در این تخلفات دست داشتند، تاکید کرد.

«ابوعلی العسکری»، مسئول امنیتی کتائب حزب‌الله عراق نیز انتخابات عراق را تقلب و فریبکاری بزرگ خواند و از «گروه های مقاومت» خواست که آماده مرحله حساس باشند.

العسکری افزود که «به موجب عهدی که با ملتمان بسته‌ایم می‌گوییم که مصرانه و با قاطعیت برای بازگرداندن اوضاع به مسیر درست تلاش می‌کنیم و نمی‌گذاریم هیچ کس فرزندان عراق را به زبونی بکشد».

او همچنین به «برادران مقاومت عراق» توصیه کرد که آماده مرحله حساسی باشند که لازمه تعامل درست با آن خردمندی و دقت عمل است.

این مقام حزب‌الله عراق افزود که هدف اصلی در این انتخابات الحشد الشعبی است که «برای كسی که در پی کرسی در مجلس است وجه‌المصالحه قرار گرفته‌اند و لازم است که خود را برای دفاع از حشد آماده کنند».

«هادی العامری»، رئیس سازمان بدر که در انتخابات جاری فقط 4 کرسی به دست آورده نیز با انتشار بیانیه‌ای کوتاه نتایج انتخابات عراق را ساختگی خواند و گفت که «به هر قیمتی که شده دربرابر آن کوتاه نخواهیم آمد».

وی افزود: «از رأی نامزدها و رأی‌دهندگانمان با قدرت تمام دفاع می‌کنیم».

کمیساریای عالی مستقل انتخابات عراق روز گذشته اعلام کرد که 95 شکایت مربوط به انتخابات سراسری و 25 شکایت مربوط به انتخابات ویژه دریافت کرده است.

یک مسئول در کمیساریای تاکید کرد که این کمیساریا شکایت ها را بررسی خواهد کرد و سپس نتایج نهایی انتخابات پارلمانی عراق اعلام می شود.

وی به دو نوع از شکایت ها اشاره کرد که نخستین شکایت شامل تخلفات گسترده در حد تقلب و دستکاری است که در صورت وجود ادله امکان باطل کردن نتایج مرکز انتخاباتی وجود دارد و نوع دوم شکایت ها شامل ادعاها مبنی بر تخلف انتخاباتی بدون ارائه هیچ مدرک و دلیلی می شود که در این نوع شکایت اقدام مشخصی صورت نمی گیرد.

«عماد جمیل»، عضو دفتر رسانه‌ای کمیساریای عالی مستقل انتخابات، نیز در گفت‌وگو با پایگاه «الحره» گفت که همه گروه‌ها 3 روز فرصت دارند که اعتراض‌های خود با سند و مدرک به کمیساریا اعلام کنند و فرصت دریافت اعتراضات تا پایان ساعت اداری روز پنج‌شنبه است.

جمیل اتهام دستکاری در آرا را بی اساس دانست و گفت که مردم در جریان روند رأی‌گیری هستند و صدها ناظر داخلی و خارجی در کنار رسانه‌ها روند انتخابات را زیر نظر داشتند و برداشت عمومی مردم و نامزدها هم رضایت از روند اجرای انتخابات است.

منبع
العربی الجدید

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا