خبر اولسیاسی

افزایش انتقادها از آشفتگی و ابهام و بلاتکلیفی در نحوه اعلام نتایج انتخابات عراق

با گذشت 24 ساعت از آغاز موعد دریافت شکایت ها و اعتراضات توسط کمیساریا، با مشخص نبودن نتایج نهائی، روشن نیست که نامزدها و تشکل‌ها دقیقا به چه نتیجه‌ای باید اعتراض کنند.

میدل ایست نیوز: در حالی که کم‌تر کسی به روند اجرای رأی‌گیری در انتخابات عراق اعتراض داشت، آشوب در نحوه اعلام نتایج موجب حرف و حدیث‌های بسیار شده است.

کمیساریای عالی مستقل انتخابات عراق که از چند ماه پیش متعهد شده بود که 24 ساعت بعد از پایان رأی‌گیری، نتایج را اعلام کند و تأکید کرده بود که نتایج بر صفحه‌های نمایش بزرگ در سطح شهرها نشان داده خواهد شد، دو بار ساعت اعلام نتایج را به تأخیر انداخت.

در نهایت، روز دوشنبه در ساعت 18 به وقت محلی کنفرانسی مطبوعاتی برای اعلام نتایج برگزار شد که در آن رئیس کمیساریا پس از ارائه توضیحاتی کلی گفت که «هم‌اکنون نتایج بر صفحه‌های نمایش و سایت رسمی کمیساریا در دسترس است».

اما در کمال شگفتی سایت کمیساریا به مدت حدود نیم ساعت از کار افتاد تا اینکه دوباره فعال شد و در نهایت نتایج 10 استان روی سایت بارگذاری شد.

این پایان ماجرا نبود. طبق قانون انتخابات عراق برای اولین بار کسانی برنده اعلام شدند که تعداد آرای آنها در هر دایره انتخاباتی (هر استان به چند دایره انتخاباتی تقسیم شده است) بیشتر بود و طبعا مشخص نبود که هر فرد عضو کدام گروه سیاسی و ائتلاف انتخاباتی است، در حالی که برای شناسایی بزرگ‌ترین تشکل سیاسی مجلس لازم بود معلوم شود که تشکل‌ها چند کرسی به دست آورده‌اند.

پس از چندی ابهام‌ها برطرف شد و تعداد کرسی‌های تشکل‌های سیاسی روشن شد که طبعا برای بسیار غافلگیرکننده بود. در این میان به‌خصوص رأی چند ائتلاف که شمار کرسی‌هایشان در مقایسه با پارلمان سابق سقوط چشمگیری کرده بود، از جمله ائتلاف فتح (شاخه سیاسی الحشد الشعبی) و جریان حکمت ملی عراق و ائتلاف نصر توجه بسیاری برانگیخت.

چارچوب هماهنگی نیروهای سیاسی شیعی که از آن به «بیت شیعی» یاد می‌شود از وجود برخی ناهماهنگی‌ها میان اطلاعاتی که درباره رأی خود در برخی دایره‌ها دارند با آنچه در نتایج اولیه اعلام شده خبر دادند.

در این میان ائتلاف فتح شدیدترین واکنش را نشان داد و کمیساریا را به دستکاری در آرا و تقلب و حتی توطئه متهم کرد.

کمیساریای عالی مستقل انتخابات در واکنش اولیه به این اعتراضات تأکید کرد که آماده پذیرش و بررسی همه اعتراضات است.

اما عصر دیروز اعلام کرد که نتایج اعلام شده نتایج اولیه است و شامل نتایج حدود 12 هزار صندوق رأی در سراسر عراق نمی شود.

در بیانیه رسمی کمیساریا تأکید شد که آرای 45 هزار و 716 صندوق به صورت الکترونیکی شمارش شده و 8 هزار و 547 صندوق به قید قرعه برای شمارش دستی و انطباق با آرای الکترونیکی در نظر گرفته شده که هنوز شمارش نشده و نتایج آنها باید به نتایج اولیه اضافه شود. ضمن اینکه 3 هزار و 681 صندوق هم هنوز اساسا شمارش نشده است. این یعنی نتایج اولیه بدون در نظر گرفتن آرای بیش از 12 هزار صندوق رأی بوده است.

با این همه، کمیساریا اعلام کرده که تشکل‌های سیاسی از روز سه‌شنبه (12 اکتبر) به مدت 3 روز فرصت اعتراض دارند اما با گذشت 24 ساعت از این موعد، هنوز مشخص نیست که وقتی نتایج 12 هزار صندوق رأی اعلام نشده و نتایج نهائی مشخص نیست،  نامزدها و تشکل‌ها دقیقا به چه نتیجه‌ای باید اعتراض کنند.

این آشفتگی‌ها در اعلام نتایج موجب انتقادات گسترده از عملکرد کمیساریای مستقل انتخابات در این باره در شبکه‌های اجتماعی و رسانه‌های عراقی شده است.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا