خبر اولسیاسی

نمایندگان «فراکسیون مستقلین» در پارلمان عراق چه در سر دارند؟

نیروهای مستقل و مدنی برآمده از تظاهرات اکتبر 2019 که اکثر آنها برای اولین بار به مجلس عراق راه یافته‌اند تکاپویی گسترده برای ایجاد فراکسیونی جامع در مجلس آغاز کرده اند.

میدل ایست نیوز: در هیاهوی کشمکش‌ها و مجادلات سیاسی بر سر نتایج انتخابات پارلمانی عراق، نیروهای نوپا و مدنی برآمده از تظاهرات اکتبر 2019 که اکثر آنها برای اولین بار به مجلس عراق راه یافته‌اند تکاپویی گسترده برای ایجاد فراکسیونی جامع در مجلس آغاز کرده اند.

این تکاپو را فهرست «امتداد» که هسته اصلی آن را فعالان مدنی استان ذی‌قار (مرکز آن: ناصریه) ــ که شاهد پرشورترین و طولانی‌ترین تظاهرات در سراسر عراق بود ــ تشکیل می‌دهند هدایت می‌کند. این فهرست خود اولین بار است که در انتخابات شرکت می‌کند.

«منار العبیدی»، سخنگوی فهرست امتداد، تأکید می‌کند که این فهرست 9 کرسی در مجلس به دست آورده که از استان‌های ذی‌قار و نجف و مثنی (السماوه) و بابل (حله) هستند و به محض روشن شدن نتایج تماس‌های خود با نامزدهای مستقل و دیگر تشکل‌های سیاسی که آنها را نزدیک به خود تشخیص می‌داد آغاز کرده است.

به گفته العبیدی، این تفاهمات به ایجاد یک فراکسیون می‌انجامد هرچند نهایی شدن برخی مسائل تشکیلاتی آن کمی زمان می‌برد اما تفاهمات پیشرفت بسیار خوبی داشته است.

او می‌افزاید که برخی تفاهمات مربوط به پیش از برگزاری انتخابات می‌شود و اکنون همه تلاش متمرکز بر تشکیل فراکسیونی مستقل از احزاب سنتی حاکم است و تاکنون جدا از اعضای امتداد، دست‌کم 10 نماینده مستقل به این فراکسیون پیوسته‌اند.

العبیدی تأکید می‌کند که تلاش این گروه ایجاد فراکسیونی از 25 تا 40 نماینده است تا بتواند «فراکسیون اپوزیسیون قدرتمندی باشد که نظارتی سخت بر عملکرد دولت آغاز کند».

وی می‌افزاید که این گروه مطلقا در دولت شرکت نخواهند کرد و این موضوعی است که از آن کوتاه نخواهند آمد و اصلا جای بحث ندارد و «فقط تلاش می‌کنیم که 25 کرسی به دست آوریم تا طبق قانون بتوانیم یک فراکسیون تشکیل دهیم و بتوانیم به صورت منسجم مسئولان دولتی را به مجلس بخوانیم».

سخنگوی جنبش «امتداد» درباره اعتراضات به نتایج انتخابات می‌گوید که این فراکسیون اعتراضات خود را به کمیساریای مستقل انتخابات داده که این اعتراضات به اختلال در سیستم رأی‌گیری و از کار افتادن دستگاه‌ها مربوط می‌شود که به رأی‌های «امتداد» آسیب زد و دست‌کم 3 کرسی از آنها کم کرده است.

وی می‌گوید: «تلاش می‌کنیم حق خود را از طریق قانونی و با مراجعه به کمیساریا بگیریم» و می‌افزاید: «ابهام‌هایی وجود دارد اما در حد اتهام‌زنی به تقلب و دستکاری نمی‌رسد».

العبیدی می‌افزاید که اگر تشکیلات منسجم‌تر و تبلیغات بهتر و تجربه بیشتری در تبلیغات و نحوه چینش دایره‌های انتخابی داشتیم و همچنین اگر مشارکت در انتخابات بیشتر بود قطعا کرسی‌های بسیار بیشتری را به دست آورده بودیم به خصوص که در برخی دایره‌ها فاصله رأی‌های ما از نامزد بعدی بسیار بالاتر است.

او تأکید می‌کند: از نتایج انتخابات استقبال می‌کنیم و آن را می‌پذیریم و سعی می‌کنیم نقشی متعادل و مؤثر در پارلمان بر عهده بگیریم.

براساس نتایج نهائی غیر قطعی انتخابات عراق نامزدهای مستقل که خارج از ائتلاف‌ها و احزاب سیاسی در انتخابات شرکت کرده‌ان 40 کرسی به دست آورده‌اند.

منبع
اسکای نیوز

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا