اجتماعیخبر اولسرخط خبرها

وزیر آب اقلیم کردستان: ورودی آب به عراق به کمتر از 25 درصد رسیده است

وزیر کشاورزی و منابع آب اقلیم کردستان عراق اعلام کرد ورودی آب به اقلیم و عراق به کمتر از 25 درصد رسیده است.

میدل ایست نیوز: «بیگرد طالبانی»، وزیر کشاورزی و منابع آب اقلیم کردستان عراق اعلام کرد ورودی آب به اقلیم و عراق به کمتر از 25 درصد رسیده و سال کنونی از دشوارترین سال‌های خشکسالی خواهد بود که کشور آن را تجربه کرده است.

طالبانی در کنفرانسی مطبوعاتی در اربیل گفت: متاسفانه در سال‌های گذشته به دلیل تغییرات آب و هوایی و کاهش بارش باران و برف از یک سو و نیز ساخت سدهای متعدد بر روی رودخانه‌ها و قطع آب از طرفی دیگر، منابع آبی به شکل بسیار قابل توجهی کاهش پیدا کرده است.

وی گفت: عراق و اقلیم کردستان عراق شاهد یکی از دشوارترین خشکسالی‌ها هستند، پیش از این در سال‌های 1999، 2000، 2001، 2008، 2009، 2014، 2015 و 2018 میلادی شاهد خشکسالی و کاهش ورودی آب به کمتر از 50 درصد بودیم.

وزیر منابع آب دولت محلی اقلیم کردستان اظهار داشت: امسال ورودی آب به کمتر از 25 درصد رسیده است و این زنگ هشداری برای تدوین طرحی مدون و حساب شده برای مقابله با سال‌های خشکسالی دشوارتر از 2021 است.

پیش از این، وزارت منابع آب عراق از تحویل نامه‌ای رسمی به دادگاه کیفری بین‌المللی درخصوص پرونده آب با ایران خبر داده بود.

«حاتم حمید حسین»، مدیر مرکز ملی مدیریت آب عراق تصریح کرده بود وزارت منابع آب مستقیما وظیفه مکاتبه با محافل بین‌المللی را ندارد اما نامه‌ای رسمی به وزارت امور خارجه فرستاده و از این وزارتخانه خواسته بنا به قطع آب رودخانه‌های مرزی و سهمابه عادلانه عراق با دیوان بین‌المللی و سازمان حقوق بشر مکاتبه کند تا عراق به حقابه خود از رودخانه‌های مشترک با ایران دست یابد.

منبع
الفرات

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا