خبر اولسیاسی

فیصل بن فرحان: دور تازه ای از مذاکرات با تهران برگزار خواهد شد/ برنامه ای برای روابط با سوریه نداریم

وزیر امور خارجه عربستان خبر داد که ریاض دور از تازه ای از مذاکرات را با تهران برگزار خواهد کرد و افزود که این مذاکرات پیشرفت ملموسی نداشته است.

میدل ایست نیوز: وزیر امور خارجه عربستان خبر داد که ریاض دور از تازه ای از مذاکرات را با تهران برگزار خواهد کرد و افزود که این مذاکرات پیشرفت ملموسی نداشته است.

«فیصل بن فرحان»، وزیر امور خارجه عربستان سعودی، در مصاحبه با شبکه امریکایی CNBC درباره مذاکرات عربستان با ایران تأکید کرد که ریاض در پی رسیدن به تفاهماتی با ایران برای تضمین ثبات امنیتی در منطقه است تا همه کشورهای منطقه بتوانند تمرکز خود را بر آینده شکوفای ملت‌هایشان قرار دهند.

وی تأکید کرد که دور تازه‌ای از مذاکرات ریاض و تهران برگزار خواهد شد و افزود که واقعیت آن است که هیچ پیشرفت ملموسی در این مذاکرات صورت نگرفته هرچند به گفته وی طرف ایرانی آن قدر مثبت برخورد کرده که می‌توان مذاکرات را ادامه داد.

وزیر امور خارجه عربستان تأکید کرد که کشورش با نگرانی شاهد آن است که «ایران نه فقط تعهداتش در چارچوب برجام که نیز در چارچوب معاهده عدم گسترش سلاح هسته‌ای را زیر پا نهاده ضمن اینکه دسترسی بازرسان بین‌المللی سازمان انرژی اتمی موضوعی بسیار حیاتی است» و افزود که این تهدیدی واقعی برای امنیت و ثبات منطقه است.

وزیر امور خارجه عربستان در بخش دیگری از این مصاحبه گفت که کشورش در حال حاضر برنامه‌ای برای برقراری تماس مستقیم با حکومت بشار اسد در سوریه ندارد هرچند تأکید کرد که ریاض از روند مذاکرات جاری زیر نظر سازمان ملل در ژنو حمایت می‌کند و خواستار حفاظت از امنیت سوریه و تأمین منافع ملت سوریه است.

فیصل بن فرحان درباره بحران پیش آمده با لبنان نیز گفت: «من اسمش را بحران نمی‌گذارم» و افزود که مسئله چیزی فراتر از اظهارات یک وزیر است و نشان‌دهنده وضعیتی است که حکومت لبنان دچار آن شده است.

او گفت که حزب الله لبنان بر صحنه سیاسی این کشور سلطه مطلق پیدا کرده و دولت و سران سیاسی لبنان حاضر به انجام اصلاحات ضروری برای تغییر واقعی در لبنان نیستند و برای همین عربستان به این نتیجه رسید که تعامل با بیروت دیگر فایده‌ای ندارد و به نفع عربستان نیست.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا