خبر اولدیدگاهسیاسی

شانس موفقیت میانجیگری قطر در حل اختلافات بین لبنان و کشورهای شورای همکاری چقدر است؟

از آنجا که میانجیگری قطر در پرونده های مختلف همواره با پایانی خوش همراه بوده، تحرکات قطر در زمینه مهار بحران به وجود آمده بین لبنان و کشورهای شورای همکاری از وزن و اهمیت بسزایی برخوردار است.

نکات برگزیده مطلب
  • قطر تحرکات خود برای مهار بحران به وجود آمده بین لبنان و کشورهای عضو شورای همکاری را آغاز کرد و به زودی وزیر خارجه این کشور به بیروت خواهد رفت.
  • موضعگیری قطر و عمان نسبت به اظهارات جرج قرداحی متعادل تر از سایر کشورهای عضو شورای همکاری است و تنها به محکومیت آن بسنده کرده است.
  • میانجیگری قطر در بسیاری از اختلافات و درگیری ها در منطقه با پایان خوش همراه بوده است.
  • قطر و عمان حلقه وصل بین ریاض و تهران هستند.
  • بحران بین لبنان و کشورهای شورای همکاری بیش از آنکه بین دو طرف باشد، تنش بین ایران و عربستان در منطقه است.
  • امکان منصرف کردن کشورهای شورای همکاری از قطع روابط دیپلماتیک با لبنان وجود دارد اما انزوای لبنان به پایان نمی رسد.

میدل ایست نیوز: طی سالیان متمادی، روابط بین لبنان با کشورهای عضو شورای همکاری به این سطح از افول و تنش و خروج سفرای این کشورها از بیروت نرسیده بود؛ نقطه عطفی خطرناک در تاریخ روابط بین دو طرف که پیامدهای سیاسی و اقتصادی بیشتری برای لبنان که متحمل بحران های زیادی است، به همراه خواهد داشت.

قطر به سرعت تلاش های دیپلماتیک خود برای مهار بحران به وجود آمده بین لبنان و برخی از کشورهای عضو شورای همکاری را آغاز کرد، و «تمیم بن حمد آل ثانی»، امیر قطر گفت قصد دارد به زودی «محمد بن عبدالرحمن آل ثانی»، وزیر امور خارجه این کشور را برای بررسی این بحران به بیروت بفرستد که این موضوع با استقبال و قدردانی لبنان مواجه شد.

به نظر می رسد موفقیت قطر در میانجیگری ها مختلف و به ارمغان آوردن پایانی خوش برای بحران ها و درگیری های منطقه، وزن و اهمیت بسزایی به تحرکات قطر در این زمینه می دهد.

تحرکات قطر

پس از به وجود آمدن بحران بین لبنان و برخی از کشورهای عضو شورای همکاری نظیر عربستان و امارات و بحرین درپی اظهارات جرج قرداحی، وزیر اطلاع رسانی لبنان درباره جنگ یمن، امیر قطر گفت به زودی وزیر خارجه این کشور را به بیروت برای بررسی راه های حمایت از لبنان و حل این بحران می فرستد.

امیر قطر که در حاشیه نشست تغییرات آب و هوایی در گلاسکو با «نجیب میقاتی»، نخست وزیر لبنان دیدار کرد به او گفت به زودی وزیر خارجه قطر را به بیروت می فرستد اما موعدی برای این سفر تعیین نکرد.

امیر قطر و نخست وزیر لبنان در این دیدار روابط دوجانبه بین دو کشور را بررسی کردند و میقاتی از امیر قطر بابت موضع ثابت و حامیانه قطر از لبنان تشکر کرد.

عبدالله بو حبیب، وزیر خارجه لبنان نیز در 31 اکتبر از وزیر خارجه قطر بابت همه تلاش های این کشور به منظور مهار تنش و کاهش شدت بحران فعلی تشکر کرد.

موضعگیری کشورهای عضو شورای همکاری

قطر در بیانیه ای خواستار اتخاذ اقدامات لازم در پی اظهارات قرداحی به صورت فوری و قاطعانه و به منظور آرامش اوضاع و تسریع در حل اختلافات شد.

این کشور همچنین از اظهارات وزیر اطلاع رسانی لبنان به شدت اظهار تعجب و آن را محکوم کرد و گفت که این موضعی غیرمسئولانه نسبت به لبنان و مسائل کشورهای عربی بود.

پس از اظهارات قرداحی مبنی بر اینکه جنگ یمن بیهوده بود و انصار الله از خود در برابر تعرض خارجی دفاع می کند، ریاض به سفیر لبنان 48 ساعت فرصت داد خاک کشور را ترک کند و سفیر خود در لبنان را نیز احضار کرد اما این تمام ماجرا نبوده چرا که عربستان واردات از لبنان را نیز متوقف کرد.

کویت نیز سفیر خود در لبنان را فراخواند و به کاردار لبنان 48 ساعت مهلت داد تا از خاک کویت خارج شود.

بحرین سفیر خود را از بیروت فراخواند و سفیر لبنان را اخراج کرد و امارات نیز تمامی دیپلمات های خود را از لبنان خارج کرد و ضمن منع سفر شهروندان خود به لبنان، به شهروندان اماراتی در لبنان را به ترک این کشور فراخواند، اما فراتر از همه، ساختمان سفارت خود در لبنان را نیز به فروش گذاشت.

عمان اما موضعی متفاوت با همه اتخاذ کرد و ضمن ابراز تاسف عمیق نسبت به بحرانی شدن اوضاع میان برخی از کشورهای عربی و لبنان، خواستار خویشتن داری و عدم تنش و حل اختلافات از طریق گفت وگو و تفاهم شد.

شورای همکاری

قطر و بحران ها

طی سال های گذشته میانجیگری قطر پایان خوشی را برای بحران ها و درگیری های مختلفی در منطقه چه بین کشورها و یا گروه های سیاسی و یا جنبش های مسلح و حتی اپوزوسیون به ارمغان آورده است.

این موفقیت ها به امکانات دیپلماتیک قطر و روابط قوی اش با طرف های مختلف علاوه بر اهمیتی که برای میانجیگری قائل است، باز می گردد.

بارزترین این میانجیگری ها بین امریکا و طالبان در مه 2019 برای خروج نیروهای امریکا و ائتلاف از افغانستان بوده که در نهایت منجر به توافق دوحه در اواخر فوریه 2020 شد.

قطر همچنین در تنش به وجود آمده در منطقه در ابتدای 2020 در پی اقدام امریکا در ترور «قاسم سلیمانی»، فرمانده سابق نیروی قدس سپاه ایران و پاسخ ایران در بمباران مقر امریکا در عراق نیز نقش داشت و به کاهش تنش و آرامش اوضاع کمک کرد.

حلقه وصل بین مخالفان

«محمود علوش»، تحلیلگر مسائل سیاسی به موضع واحد کشورهای عضو شورای همکاری درخصوص بحران به وجود آمده اشاره و تاکید کرد بیانیه های قطر و عمان، تنش و گام هایی علیه لبنان همانند سایر کشورها را نداشت و فقط به محکومیت بسنده کرده بود.

وی گفت در این چنین بحران هایی باید ارتباط بین مخالفان حفظ شود و تاکید کرد که قطر و عمان حلقه وصل بین ریاض و تهران هستند.

علوش در گفت وگوی با پایگاه خبری «الخلیج آنلاین»، بیان می کند که این بحران بیش از آنکه بین لبنان و کشورهای عضو شورای همکاری باشد، تنش بین ایران و عربستان در منطقه است.

وی گفت تنش فعلی در لبنان و یمن به سختی های روند گفت وگو بین عربستان و ایران اشاره دارد که هر طرف به دنبال فشار به دیگری با استفاده از ابزار و گزینه ها است.

این تحلیلگر مسائل سیاسی گفت: ایران از طریق یمن به عربستان فشار می آورد و عربستان فشار خود را متوجه لبنان می کند و در این میان لبنانی ها مجددا بهای درگیری ای را می پردازند که هیچ ارتباطی به آن ندارد.

علوش در ادامه افزود: این بعد از تنش بین ایران و عربستان، نیازمند میانجیگری است که بتواند با دو طرف گفت وگو کند و آنها را به آرامش راضی کند در نتیجه عمان و قطر باید میانجیگری موثری داشته باشند و عمان با انصار الله و ایران در پرونده یمن ارتباط داشته باشد.

وی تاکید کرد که موفقیت تلاش ها برای آرامش اوضاع به قدرت میانجیگران بر راضی کردن ایران برای توقف تنش نظامی از طریق انصار الله بر می گردد.

این تحلیلگر مسائل سیاسی درباره نتایج احتمالی میانجیگری در اختلافات بین لبنان و کشورهای عضو شورای همکاری گفت: بیشترین دستاوردی که می تواند محقق شود، متقاعد کردن عربستان و سایر کشورها به عقب نشینی از تصمیم خود در قطع روابط دیپلماتیک با لبنان و عدم اتخاذ اقدامات تنبیهی علیه لبنان است.

وی معتقد است با این وجود اما انزوای لبنان به پایان نمی رسد و تا زمان پایان ریاست جمهوری میشل عون و شاید تا زمانی که انتخابات لبنان، وضعیت جدید و مناسبی را در لبنان برای کشورهای عضو شورای همکاری به همراه نداشته باشد، ادامه یابد.

همچنین بخوانید

آیا قطر در حل بحران‌های لبنان موفق خواهد بود؟

منبع
الخلیج آنلاین

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا