اجتماعیسرخط خبرها

ممنوعیت استعمال دخانیات در دانشگاه های عراق

پس از تصمیم دانشگاه بغداد در ممنوع کردن استعمال دخانیات، وزارت بهداشت عراق اختیار ممنوع کردن استعمال دخانیات را به سایر دانشگاه های عراق داده است.

میدل ایست نیوز: دانشگاه بغداد روز گذشته دستورات سختگیرانه ای درخصوص ممنوعیت استعمال دخانیات در همه مراکز و دانشکده های دانشگاه صادر و همچنین فروش انواع تنباکو در دانشگاه از سوی مغازه ها و کافه ها را ممنوع کرد.

پس از این اقدام صورت گرفته از سوی دانشگاه بغداد، انتظار می رود دانشگاه های دیگر عراق نیز تصمیمات مشابهی اتخاذ کنند.

با وجود اقدامات سختگیرانه ای که مقامات عراق در سال 2019 برای ممنوعیت استعمال دخانیات در اماکن سرپوشیده همچون وسائل حمل و نقل، اماکن سرپوشیده، ادارات دولتی و جریمه مالی متخلفان علاوه بر مجازات اماکنی که به افراد زیر 18 سال دخانیات می فروشند و یا افزایش مالیات واردات دخانیات، اما این تصمیمات بی اثر باقی مانده است.

ریاست دانشگاه بغداد در نامه ای به دانشکده ها، آموزشگاه ها و مراکز دانشگاه بغداد، دستور داده است کارکنان دانشگاه در برابر دانشجویان سیگار استعمال نکنند و فروشگاه ها و کافه های موجود در دانشگاه نیز هیچ نوع سیگار یا فرآورده های تنباکو را به فروش نرسانند و اجازه استعمال دخانیات نیز ندهند.

این تصمیم پس از آن اتخاذ شد که کادر آموزشی دانشگاه انتقاداتی از پدیده استعمال دخانیات در دانشگاه ها مطرح کردند و استراحتگاه های درون دانشگاه ها را به قهوه خانه های پایتخت تشبیه کردند.

در همین راستا یک منبع در وزارت آموزش عالی به العربی الجدید گفت: وزارت به روسای دانشگاه ها این اختیار را داده اقدامات سختگیرانه ای از جمله فسخ قرارداد فروشگاه های متخلف در دانشگاه ها و عدم استعمال دخانیات در ساختمان دانشگاه و تنبیه متخلفان با مجازات هایی تا حد انفصال موقت متخلفان از دانشگاه ها اتخاذ کنند.

این تصمیم موافقان و مخالفانی داشته که در شبکه های اجتماعی به بیان نظرات خود پرداخته اند؛ موافقان این گام این تصمیم را پس از آن می دانند که استعمال دخانیات در میان دانشجوهای دختر به کثرت دیده شده و مخالفان می گویند دانشگاه باید در ابتدا به وضعیت علمی توجه کند.

بنابر ارزیابی های وزارت بهداشت عراق، هر 20 دقیقه یک نفر به دلایل مرتبط با استعمال دخانیات جان خود را از دست می دهد.

«وسیم کیلان»، عضو برنامه مبارزه با تنباکو در وزارت بهداشت عراق در اظهاراتی مطبوعاتی در گذشته گفته بود بنابر تحقیقات صورت گرفته، هر 20 دقیقه یک نفر به دلایل مرتبط با استعمال دخانیات جان خود را از دست می دهد.

وی اشاره کرده بود که عراق روزانه 2 میلیارد دینار برای خرید تنباکو و فرآورده های آن از خارج از کشور هزینه می کند.

به گفته کیلان، نیمی از مراجعان به پزشکان متخصص کودکان، که کودکان زیر 5 سال هستند، از مشکلات تنفسی مرتبط با استعمال سیگار و قلیان رنج می برند.

عراقی ها روزانه به ارزش 1.8 میلیون دلار (حدود 657 میلیون دلار در سال) سیگار مصرف می کنند که اکثر آن وارداتی است.

در میان کشورهای عربی، عراق دارای نسبت بالایی در مصرف دخانیات است که باعث شده است، مقامات محلی تصمیماتی را در مبارزه با دخانیات اتخاذ کنند.

دخانیات به مشکلی عمومی تبدیل شده که دارای ابعاد مختلف بهداشتی و اجتماعی و اقتصادی است. باید به این نکته اشاره کرد که خاورمیانه در میان مناطقی که در جهان بیشترین درصد مصرف کنندگان دخانیات را دارا هستند در مقام دوم قرار دارد.

منبع
العربی الجدید

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا