خبر اولسیاسی

با تلاش گسترده مصر و امارات، سوریه به اتحادیه عرب بازمی گردد

توافقی اولیه درباره بازگشت سوریه به اتحادیه عرب در برابر برداشتن برخی گام‌ها ازجانب دمشق به دست آمده هرچند قطر با این موضوع مخالف است.

میدل ایست نیوز: یک منبع بلندپایه در دبیرخانه اتحادیه عرب تأکید کرد که در نشست آتی سران اتحادیه عرب در الجزایر که در مارس آینده برگزار می‌شود، سوریه کرسی خود در اتحادیه عرب را بازخواهد یافت.

این منبع بلندپایه تأکید کرد که الجزایر تماس‌های دیپلماتیک گسترده‌ای در این باره داشته و توافقی اولیه درباره بازگشت سوریه به اتحادیه عرب در برابر برداشتن برخی گام‌ها ازجانب دمشق به دست آمده هرچند قطر با این موضوع مخالف است.

به گفته این منبع بازگشت سوریه به اتحادیه عرب می‌تواند به لحاظ حقوقی مبتنی بر آن باشد که تعلیق عضویت دمشق در اتحادیه اقدامی خلاف آیین‌نامه اتحادیه بوده است.

پیش از این «محمد بن عبدالرحمن آل ثانی»، وزیر امور خارجه قطر، تأکید کرده بود که عواملی که باعث شد عضویت سوریه در اتحادیه عرب به تعلیق درآید همچنان به قوت خود باقی است.

از سوی دیگر، منابع دیپلماتیک مصری تأکید کردند که پس از دیدار وزرای امور خارجه مصر و سوریه در نیویورک، در اواخر ماه سپتامبر گذشته، که اولین دیدار در این سطح طی 10 سال گذشته بوده، تماس‌های قاهره با دمشق با هدف بازگشت سوریه به اتحادیه عرب ادامه یافته است.

این منابع گفته‌اند که قاهره در این باره با کشورهای عربی دیگری هم مذاکره کرده تا آنها را به این موضوع متقاعد کند ضمن اینکه این اقدامات مصر با هماهنگی روسیه انجام می‌شود که پیش‌تر از مصر خواسته بود که در این باره همکاری کند.

بر اساس این گزارش، قاهره به مسکو تعهد داده بود که این موضوع را پیگیری کند هرچند تأکید کرده بود که به تنهایی امکان پیش بردن این طرح ندارد به خصوص که برخی کشورهای عربی مهم که حامیان مالی و سیاسی اتحادیه عرب هستند با این موضوع همچنان مخالف‌اند.

به گفته این منابع، دیپلمات‌های مصری و اماراتی تماس‌های گسترده‌ای با کشورهای عربی مخالف بازگشت سوریه به اتحادیه عرب داشته‌اند تا در جریان شرط‌های آنها برای موافقت با این طرح قرار گیرند.

این منابع تأکید کرده‌اند که «عبدالفتاح السیسی»، رئیس جمهوری مصر، شخصا این موضوع را پیگیری می‌کند به خصوص که مسکو تلویحا گسترش روابط خود با قاهره را مشروط به پیشرفت در این پرونده کرده است و افزوده‌اند که مسکو کمک به قاهره در برخی پرونده‌های حساس از جمله سد النهضة را وابسته به این موضوع ساخته است.

هفته گذشته «رمطان لعمامره»، وزیر خارجه الجزایر، اعلام کرد که به زودی مذاکرات در دبیر خانه اتحادیه عرب برای بررسی دستور کار جلسه سران اتحادیه در الجزایر آغاز خواهد شد و تأکید کرد که الجزایر امیدوار به بازگشت سوریه به اتحادیه عرب است.

او با یادآوری رأی منفی کشورش به تعلیق عضویت سوریه، گفت که با بازگشت سوریه به اتحادیه عرب امکان نقش بیشتر این کشورها در حل بحران سوریه ممکن می‌شود.

روز پنجشنبه گذشته، «حسین امیرعبداللهیان»، وزیر خارجه ایران، در تماس تلفنی با لعمامره از «موضع عقلانی و ارزشمند الجزایر درباره بازگشت سوریه به اتحادیه عرب» قدردانی کرد.

منبع
العربی الجدید

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا