خبر اولسیاسی

پ ک ک به دنبال محکم کردن جای پای خود در سنجار با حفر تونل و مخفیگاه های جدید

عناصر پ ک ک با آوردن متخصصانی از سوریه، اقدام به حفر تونل های جدید در دل کوهستان سنجار کردند تا پناهگاه امن جدیدی برای خود احداث کنند.

میدل ایست نیوز: مقامات عراقی در نینوا و اربیل فاش کردند که عناصر حزب کارگران کردستان (پ ک ک) اقدام به حفر تونل های جدید در دل کوهستان سنجار در غرب موصل کرده اند و افراد مسلح این حزب نیز تحرکات آشکاری در این شهر که از سال 2015 تحت نفوذ آنهاست، دارند.

ناظران معتقدند این اقدامات موجب قدرت گرفتن عناصر حزب در سنجار می شود که این مساله مانع اجرای توافق عادی سازی اوضاع در این شهر است. تاکنون هیچگونه پیشرفتی در توافق بین بغداد و اربیل برای عادی سازی اوضاع با هدف اخراج همه گروه های مسلح از این شهر و بازگشت آوارگان به مناطق اصلی خود حاصل نشده است.

مقامات عراقی که یکی از آنها در استانداری نینوا کار می کند، به پایگاه خبری العربی الجدید گفتند که عناصر حزب کارگران کردستان، متخصصان حفر تونل را برای این کار از الحسکه سوریه به عراق آورده اند و طی هفته های گذشته تونل های زیادی حفر کرده اند.

آنها با اشاره به اینکه پ ک ک از حوادث سیاسی و امنیتی بین بغداد و اربیل سوء استفاده می کند، گفتند که دست کم 20 تونل جدید در دل کوهستان سنجار حفر شده تا مقرهای مستحکمی برای عناصر حزب باشد.

مقامات عراقی بیان کردند که این گام نشان دهنده آن است که حزب کارگران کردستان قصد عقب نشینی از این شهر را ندارد و برای تبدیل این منطقه به پناهگاهی برای خود برنامه ریزی می کند به خصوص با توجه به اینکه اخیرا شماری از سران حزب و خانواده های آنها از سوریه به اقلیم کردستان، سنجار و اطراف آن و مشخصا در غرب شهر سنجار و ناحیه سنونی انتقال داده شدند.

یک مسئول دیگر در اربیل فاش کرد که یکی از مقرهای جدید حزب کارگران در کوهستان سنجار، بیمارستان میدانی برای درمان مجروحان درگیری با ترکیه شده است.

وی گفت تحرکات اخیر حزب کارگران کردستان در سنجار، این منطقه را به قندیلی دیگر تبدیل می کند (اشاره به کوهستان قندیل هم مرز ترکیه و ایران که پناهگاه اصلی عناصر حزب کارگران است.)

از طرفی دیگر «محما خلیل»، فرماندار شهر سنجار در گفت وگویی تلفنی با العربی الجدید گفت این اطلاعات متاسفانه موثق است و بغداد از آن خبر دارد.

وی گفت حزب کارگران کردستان به حفر تونل ادامه می دهد و جغرافیای کوهستان سنجار و بسیاری از مناطق صعب العبور منطقه را تغییر داده تا آن را به پناهگاه امن و جدید برای خود تبدیل کند.

خلیل اشاره کرد که یکی از طرح های استراتژیک حزب کارگران کردستان، ماندن طولانی مدت در این منطقه است و با وجود اینکه دولت مرکزی عراق و دولت اقلیم کردستان، توافق عادی سازی اوضاع در سنجار امضا کرده اند اما هیچ تاثیری نداشته است.

«ماجد شنکالی»، از سران حزب دموکرات کردستان نیز به العربی الجدید گفت پ ک ک برای تصرف سنجار برنامه ریزی می کند و تونل های جدیدی حفر کرده که برخی از آنها امکان ورود خودرو و زندگی دارند.

به گفته وی آنها قصد دارند کوهستان سنجار، منطقه کانونی جدیدی برای آنها باشد چرا که سنجار ابعاد ژئوپلتیک بسیار مهمی دارد و در نزدیکی مرز سوریه و عراق قرار دارد و یک منطقه مرتفع و دارای استحکام طبیعی است.

«بیستون رسول»، کارشناس مسائل کردها نیز گام جدید عناصر حزب کارگران کردستان را نتیجه طبیعی ناکامی در اجرای توافق سنجار دانست و گفت صدها نفر از عناصر حزب کارگران در سنجار هستند و قصد خروج از آن را ندارند.

وی منافع اقتصادی گسترده از طریق قاچاق نفت، محصولات کشاورزی و ثروت های حیوانی و غیره علاوه بر منافع امنیتی و اقتصادی را عامل ماندن عناصر پ ک ک در این منطقه که راه ارتباطی بین سوریه، ترکیه، عراق و ایران است، عنوان کرد.

گفتنی است اخیرا سخنگوی فرماندهی ستاد عملیات مشترک عراق گفته بود اوضاع در سنجار تحت کنترل است که این اظهارات با واکنش مقامات کردستان مواجه شد که در پاسخ به او گفتند وضعیت میدانی کاملا با آنچه سخنگوی فرماندهی ستاد عملیات مشترک بیان می کند، متفاوت است.

همچنین بخوانید

تغییرات مکانی عناصر «پ ک ک» در شمال عراق به دنبال حملات شدید هوایی ترکیه

منبع
العربی الجدید

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا