خبر اولسیاسی

مکرون: بدون مشارکت مستقیم کشورهای عربی و اسرائیل، رسیدن به توافق با ایران دشوار است

رئیس جمهوری فرانسه، تأکید کرد که رسیدن به توافق با ایران بدون «مشارکت مستقیم» کشورهای عربی و اسرائیل بسیار دشوار خواهد بود.

میدل ایست نیوز: «امانوئل مکرون»، رئیس جمهوری فرانسه، تأکید کرد که رسیدن به توافق با ایران بدون «مشارکت مستقیم» کشورهای عربی و اسرائیل بسیار دشوار خواهد بود.

مکرون که سفری منطقه‌ای به امارات و قطر و عربستان را آغاز کرده، روز گذشته در حاشیه دیدار از نمایشگاه «اکسپو 2021» در دبی گفت: «به نظر می‌آید این دور از مذاکرات در وین موفق نبوده است» و افزود که احتمالا برگزاری تازه این مذاکرات به تأخیر بیفتد.

او گفت که اگر کشورهای خلیج و اسرائیل مشارکت مستقیم در این مذاکرات نداشته باشند رسیدن به توافق با ایران دشوار خواهد بود.

رئیس جمهوری فرانسه افزود که شکست این دوره از مذاکرات به این معنا نیست که «دور تازه‌ای در آینده نزدیک برگزار خواهد شد».

دور هفتم مذاکرات غیر مستقیم ایران و امریکا برای بازگشت به توافق هسته‌ای که اوایل این هفته آغاز شد، روز جمعه برای مشورت بیشتر به پایان رسید.

در این دور از مذاکرات که اولین دور آن پس از بر سر کار آمدن دولت «ابراهیم رئیسی» در تهران بود، ایران پیش‌نویس پیشنهادهایی درباره رفع تحریم‌ها و بازگشت به تعهدات هسته‌ای ارائه کرد که با انتقاد کشورهای غربی مواجه شد.

دیپلمات های اروپایی طرح پیشنهادی ایران را غیر جدی و غیر قابل قبول خواندند.

نشریه «نیویورک تایمز» به نقل از چند دیپلمات اروپایی تأکید کرد که اگر ایران به سرعت موضع خود را تغییر ندهد، احتمال چندانی برای پیشرفت در مذاکرات به جا نمی‌ماند.

«میخائیل اولیانوف»، نماینده روسیه در مذاکرات وین، نیز طرح پیشنهادی ایران را «تغییر بنیادین در سند توافق هسته‌ای» خواند و گفت که این پیشنهاد موجب بر هم خوردن فضای مذاکرات شده است.

او گفت که از نظر غربی‌ها طرح پیشنهادی ایران «زیاد از حد رادیکال» بوده و واکنش غربی‌ها به آن پرتنش بوده است.

همزمان «آنتونی بلینکن»، وزیر امور خارجه امریکا گفت که مسیر دیپلماسی با ایران کوتاه شده است و ایران باید هرچه سریع‌تر درباره بازگشت به توافق هسته‌ای تصمیم بگیرد وگرنه امریکا سراغ گزینه‌های دیگر می‌رود.

او گفت که به نظر نمی‌آید ایران در مورد بازگشت به توافق جدی باشد و افزود که امریکا به مذاکرات خود با متحدانش از جمله اسرائیل در این باره ادامه می‌دهد.

کاخ سفید نیز تأکید کرد که ایران پیشنهادهای سازنده‌ای در مذاکرات وین همراه نداشت.

منبع
الشرق

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا