اجتماعیاقتصادیخبر اول

فساد، سیاست‌های اشتباه و کرونا؛ عوامل افزایش فقر در عراق

وزارت برنامه‌ریزی عراق اعلام کرد در تلاش برای تدوین استراتژی جدید به منظور مبارزه با فقر در کشور است.

میدل ایست نیوز: وزارت برنامه‌ریزی عراق اعلام کرد در تلاش برای تدوین استراتژی جدید به منظور مبارزه با فقر در کشور است که اخیرا به علت بحران مالی، پیامدهای اپیدمی کرونا افزایش یافته است.

«عبدالزهره الهنداوی»، سخنگوی وزارت برنامه‌ریزی عراق اظهار داشت:استراتژی آتی مبارزه با فقر برای سال‌های 2027-2024 میلادی خواهد بود که هنوز در مرحله آماده‌سازی اولیه است و تغییرات به وجود آمده پس از اپیدمی کرونا و شرایط دشوار اقشار گسترده‌ای از مردم را مد نظر قرار خواهد داد.

وزارت برنامه‌ریزی عراق اخیرا تصریح کرد اپیدمی کرونا حدود 4.5 میلیون عراقی را به زیر خط فقر کشانده است.

«صباح جندی منصور»، مدیرکل راهبردی وزارت برنامه‌ریزی عراق در این باره گفت:وضعیت آشفته عراق ما را به بازنگری در آماده‌سازی طرح‌های پنج ساله وا می‌دارد به ویژه که طرح راهبردی کنونی که در نظر داشت تا میزان فقر را طی دو سال آتی 25 درصد کاهش دهد اما بحران کرونا و کاهش بهای نفت منجر به توقف همه پروژه‌های مذکور شد.

منصور اظهار داشت: بحران کرونا منجر به افزایش فقر از 20.05درصد در سال 2018 به 31.7 درصد در سال جاری شده است، ما در وزارت برنامه‌ریزی طرح‌هایی جدید برای تمرکز بر مناطق محروم و پر کردن شکاف‌های طبقاتی در این مناطق داریم.

در همین رابطه، مسئولان عراقی تاکید دارند که فساد، دلیل اصلی افزایش شمار فقرا در این کشور است، «کاظم الشمری»، نماینده پارلمان منحل شده عراق به العربی الجدید گفت: اصل اساسی حل مشکلات، بررسی دلایل و ریشه‌های یک مشکل است اما وزارت برنامه‌ریزی تنها به بیان مشکلات بدون وضع سازوکار بنیادین برای حل آن اکتفا می کند.

الشمری تاکید کرد: موضوع فقر موضوعی مهم و خطرناک است و همه در این باره مسئولیت دارند به ویژه اینکه تامین اجتماعی، سطح آموزشی و وضعیت معیشتی باید از سال 2020 بهبود می‌یافت و فقر به طور کامل از میان برداشته می شد اما عکس آن اتفاق افتاد.

وی گفت:حل مشکل فقر نیازمند تلاش‌های بزرگی است، باید از مازاد درآمد حاصل از فروش نفت برای اجرای استراتژی‌های مهم تحت نظارت سازمان ملل استفاده کرد اما فساد و بحران‌های سیاسی، عوامل مهم گسترش فقر است و کرونا نیز به عنوان مساله‌ای ناگهانی بر شدت فقر افزوده است.

از سوی دیگر، «باسم جمیل انطوان،» کارشناس اقتصای عراق هم گفت: فقر نتیجه فساد و سیاست‌های اشتباه بوده است و اکنون ما به راهکارها و پروژه‌های سرمایه‌گذاری به منظور جذب نیروی کار و حمایت از پروژه‌های کوچک برای فقرا و بیکاران و تدیون طرح‌های بلندمدت نیازمندیم.

منبع
العربی الجدید

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا