خبر اولسیاسی

«العربی الجدید» به نقل از منابع آگاه: مذاکرات وین چه پیشرفت هایی داشته و چه اختلافاتی برقرار است؟

طرف‌های مذاکره کننده توافق کرده‌اند که تنها فردی که حق اظهار نظر مطبوعاتی درباره روند مذاکرات وین را دارد «انریکه مورا»، هماهنگ‌کننده اروپایی مذاکرات است.

میدل ایست نیوز: پایگاه خبری «العربی الجدید» به نقل از منابع حاضر در مذاکرات هسته‌ای وین خبر داد که بی خبری شدید درباره محتوای مذاکرات به علت توافق همه طرف‌ها درباره خودداری از هر گونه اطلاع رسانی در این باره است.

این پایگاه خبری در گزارشی که امروز (جمعه 17 دسامبر) منتشر کرد، تأکید کرد که طرف‌های مذاکره کننده توافق کرده‌اند که تنها فردی که حق اظهار نظر مطبوعاتی درباره روند مذاکرات وین بعد از جلسه کمیته مشترک امروز را دارد «انریکه مورا»، هماهنگ‌کننده اروپایی مذاکرات است.

این منابع گفته‌اند که علت این تصمیم آن است که طرف‌های خارج از چارچوب کشورهای مذاکره‌کننده نتوانند با فضاسازی رسانه‌ای به روند مذاکرات آسیب بزنند.

این منابع که نخواسته‌اند نامشان فاش شود تأکید کرده‌اند که در روزهای اخیر، مذاکرات وین با کش و قوس‌های بسیار مواجه بود و هم امریکا و هم ایران و هم کشورهای اروپایی تا بیشترین حد ممکن سیاست لب مرزی خود را پیش برده‌اند تا حدی که پیشنهاد تعیین سقف زمانی برای مذاکرات تا پایان دسامبر را مطرح کرده‌اند که ایران با قاطعیت رد کرده است.

به گفته این منابع آنچه را در روزهای اخیر گذشته می‌تواند «کارزار پیشنهادها» میان ایران و طرف‌های غربی درباره گام‌های هسته‌ای و تحریم‌ها و سازوکار احیای توافق هسته‌ای (برجام) دانست.

این منابع تأکید کرده‌اند که با وجود توافق همه طرف‌ها در جلسه روز پنج‌شنبه هفته گذشته، روز آغاز این دور از مذاکرات، درباره مبنا قراردادن پیش‌نویس‌های دوره‌های سابق برای ادامه مذاکرات، عملا مسیر مذاکرات از این پیش‌نویس‌ها خارج شد.

اما به گفته این منابع، در 3 روز اخیر نشست‌ها و جلسات و مذاکرات فشرده‌ای در سطح‌های گوناگون میان همه طرف‌ها (البته به جز ایران و امریکا) برگزار شد تا این دور از مذاکرات بدون هیچ‌گونه پیشرفتی پایان نپذیرد، به‌خصوص که تعطیلات آخر سال نوی میلادی در پیش است و احتمال دارد دور بعدی با کمی وقفه برگزار شود.

این منابع تأکید کرده‌اند که همه طرف‌ها نگران بودند که این دور از مذاکرات در حالی پایان پذیرد و هیئت‌ها در حالی به کشورهایشان برگردند که هیچ پیشرفتی به دست نیامده باشد چون چنین چیزی قطعا به روند کل گفت‌وگوها آسیب می‌زد به خصوص که در وقفه پیش آمده تا دور بعد، احتمال فضاسازی‌های رسانه‌ای بالا بود.

بر اساس این گزارش، پیشرفت حاصل‌شده در این مذاکرات عبارت است از «کاهش اختلافات درباره مسائل هسته‌ای و امکان تهیه سیاهه مشخصی از موارد اختلافی» که می‌تواند پیش‌نویسی برای ادامه مذاکرات باشد.

این منابع گفته‌اند که این پیش‌نویس با پرانتزهای بسیاری تنظیم شده که باعث می‌شود هرگونه خوش‌بینی درباره پیشرفت مذاکرات با احتیاط بسیار همراه باشد.

به گفته این منابع، توافق اخیر ایران با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره تأسیسات تسای کرج هم با تفاهمات طرف‌های مذاکره‌کننده و با انعطاف و حسن نیت تهران انجام شد.

از سوی دیگر، این منابع تأکید کرده‌اند که پیشرفت در این پرونده با پیشرفت در مسئله رفع تحریم‌ها همراه نشده و امریکا درباره مطالبات ایران در این پرونده عملا چندان انعطافی نشان نداده و همچنان حاضر نیست که بیش از وعده‌های سابقش درباره رفع تحریم‌ها گامی بردارد.

این منابع تأکید کرده‌اند امریکا در دور ششم مذاکرات، موافقت کرد که 1040 تحریم را که به پرونده هسته‌ای و برخی از آنها هم به موضوع مبارزه با تروریسم مربوط می‌شود رفع کند و افزوده‌اند که «هیئت مذاکره‌کننده سابق ایران با این موضوع کنار آمده بود».

به گفته این منابع، هیئت مذاکره‌کننده جدید چنین چیزی را نپذیرفته  وبر ضرورت رفع همه تحریم‌ها که تعدادشان به 1500 مورد می‌رسد تأکید کرده و خواستار آن شده که همه تحریم‌های مربوط به حقوق بشر و موشکی و مبارزه با تروریسم و هر تحریم دیگری برداشته شود چون همگی بعد از عقب‌نشینی امریکا از توافق هسته‌ای وضع شده است.

بر اساس این گزارش، مذاکرات همچنان با موانع و مطالبات بسیاری از جانب دو طرف مواجه است و پیشرفت حاصل‌شده در حدی نیست که بتوان آن را گامی بزرگ برای نزدیک شدن به توافق نهایی دانست.

ساعتی پیش نیز خبرگزاری ایرانی «تسنیم» خبر داد که مذاکره کنندگان ایران و ۱+۴ در وین به پیش‌نویس جدیدی دست یافته‌اند که پس از نهایی شدن می‌تواند مبنای گفت‌وگوهای آتی باشد.

هیأت‌های سه کشور اروپایی در حالی برای مشورت به پایتخت‌های خود بازمی‌گردند که در زمینه متون پیشرفت‌های مهمی به دست آمده و این کشورها نمی‌توانند ایران را به عدم جدیت یا وقت‌کشی متهم کنند.

بنابراین، در صورتی که این هیأت در بازگشت از پایتخت‌ها رویکردی سازنده در پیش گیرند، توافق در زمانی کوتاه قابل دسترس خواهد بود.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا