اجتماعیخبر اول

رونق تازه حفاری برای کشف آثار باستانی عراق در استان ذی قار

سفر هیئت‌های باستان‌شناسی از دانشگاه‌ها و مراکز علمی گوناگون غرب برای بررسی های تازه در آثار باستانی عراق شدت گرفته است.

میدل ایست نیوز: با تسهیلاتی که دولت عراق در نظر گرفته و با بهبود چشمگیر وضعیت امنیتی در این کشور، هیئت‌های باستان‌شناسی از دانشگاه‌ها و مراکز علمی گوناگون غرب برای بررسی آثار باستانی عراق و کشفیات تازه در این باره خود را به جنوب و شمال عراق می‌رسانند.

به گزارش «العربی الجدید» سفر پاپ فرانسیس به عراق در ماه مارس گذشته و دیدار وی از شهر باستانی اور، زادگاه حضرت ابراهیم، در استان ذی‌قار و شماری از کلیساهای کهن در موصل که تاریخشان به قرن اول میلادی می‌رسد بار دیگر توجه جهانیان را به مراکز تاریخی عراق جلب کرد.

دولت عراق نیز اموال کلانی را برای ساخت تأسیسات گردشگری و مراکز پذیرایی از گردشگران در استان ذی قار (مرکز آن: ناصریه) اختصاص داد.

«عامر عبدالرزاق»، باستان‌شناس مطرح عراقی و رئیس اداره میراث فرهنگی استان ذی قار، تأکید می‌کند که با سفر پاپ فرانسیس به اور، تورهای گردشگری متعددی به شهر اور در ناصریه که یکی از قدیمی‌ترین زیگورات‌های جهان را دارد برگزار شده ست.

او می‌گوید که بیش از 10 تیم حفاری از امریکا و آلمان و انگلستان برای حفاری این منطقه برای شناخت تاریخ منطقه بین النهرین که مهد تمدن بشر بوده به این استان آمده‌اند. «متر به متر را حفاری خواهند کرد».

به گفته وی مهم‌ترین اکتشاف تازه متعلق به دانشگاه پنسیلوانیای امریکا بوده که در شهر سومری لکش و اور فعال است و در حفاری‌های خود به اطلاعات مهمی درباره تعیین محل آغاز طوفان نوح و محدوده جغرافیایی آن رسیده است.

او می‌افزاید که این تیم از پیشرفته‌ترین تجهیزات استفاده کرده و نمونه‌برداری‌های آن به زودی به آزمایشگاه‌های امریکا می‌رسد و همه منتظر رسیدن به نتایج مهمی هستیم که برخی از آن نقشه آثار باستانی عراق و منطقه را تغییر می‌دهد و تصور متفاوتی درباره طوفان نوح و کشتی نوح ایجاد می‌کند.

عبدالرزاق می‌گوید که تیم انگلیسی در شهر سومری کرسو (در نزدیکی ناصریه) فعالیت می‌کند و به لوح‌های گلی با خط میخی به زبان سومری و همچنین مهرهای استوانه‌ای مربوط به 2800 سال پیش از میلاد رسیده است.

او می‌افزاید که مهم‌ترین کشف این تیم شناسایی اولین نظام توزیع آب بر رودخانه‌ای بوده که از شهر کرسو می گذرد. این شهر پایتخت مذهبی سلطنت لکش بوده و اولین پل برای عبور عابران پیاده در تاریخ، بر فراز رودخانه‌ای در همین شهر ساخته شده است.

ریاست تیم انگلیسی فعال در این منطقه را «ایبرو بورتون»، مهندس مرمت آثار باستانی در موزه بریتانیا بر عهده دارد.

از سوی دیگر، یک تیم فرانسوی که به صورت مشترک با کارشناسان عراقی در شهر باستانی لارسا در غرب ناصریه کار می‌کند، توانسته کاخ ملک بابلی «سین ایدنام» را که به 1840 پیش از میلاد برمی‌گردد شناسایی کند که کشف بسیار مهمی است.

همچنین یک کشف مهم دیگر شناسایی مسجد اموی مربوط به حدود سال 60 قمری در منطقه رفاعی در شمال ناصریه است به طول 8 متر و عرض 5 متر که ظرفیت حدود 25 نمازگزار را داشته است.

به گفته عبدالرزاق، مساجد آن دوره نوعاً از خشت‌های گلی درست می‌شده و برای همین کم‌تر اثری از آنها مانده است.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا