اجتماعیخبر اولسیاسی

اتهام‌زنی متقابل وزارت مهاجرت عراق و اقلیم کردستان در بسته نشدن پرونده اردوگاه‌های آوارگان

پرونده اردوگاه‌های آوارگان در اقلیم کردستان منجر به بروز اتهام‌زنی‌ متقابل میان وزارت مهاجرت عراق و اربیل شده است و هر دو، طرف مقابل را علت ناکامی در پایان دادن به این پرونده معرفی می‌کند.

میدل ایست نیوز: پرونده اردوگاه‌های آوارگان در اقلیم کردستان منجر به بروز اتهام‌زنی‌ متقابل میان وزارت مهاجرت عراق و اربیل شده است به طوری که این وزارتخانه دولت اربیل را متهم به مخالفت با بسته شدن اردوگاه‌ها کرد و در مقابل، اربیل، وزارت مهاجرت را متهم کرد که بدون آماده‌سازی شرایط لازم و بازسازی مناطق اصلی آوارگان سعی در بستن کمپ‌ها دارد و از اقلیم کردستان به عنوان بهانه‌ای برای توجیه عملکرد ناموفق خود در قبال این پرونده سوء استفاده می‌کند.

در همین رابطه، «علی جهانگیر»، سخنگوی وزارت مهاجرت عراق به العالم الجدید گفت: اردوگاه‌های بسیاری در اقلیم کردستان واقع شده است و ما نیازمند همکاری اقلیم برای پایان دادن به این پرونده هستیم کما اینکه تصمیم اول و آخر در دست خود آوارگان است اما برخی مسائل مربوط به گزارش وضعیت و موارد لجستیکی نیازمند اقدامات اقلیم کردستان است.

جهانگیر ادامه داد: اردوگاه‌های آوارگان در اقلیم کردستان که شمارشان 26 کمپ است، هنوز باز است و هیچ کدام از آنها بسته نشده است، وزارت مهاجرت گام‌های خوبی در این باره برداشته است و اقلیم کردستان هم دیدگاه‌های خاص خود را در این باره دارد که ما بدان احترام می‌گذاریم و امیدواریم که به زودی زمان برای برگزاری نشست‌های دوره‌ای به منظور بررسی دیدگاه‌ها و نزدیک‌سازی آن به مواضع همدیگر مشخص شود.

«ایفان فائق»، وزیر مهاجرت عراق در 18 دسامبر جاری گفته بود که که این وزارتخانه همه کمپ‌های آوارگان در همه استان‌ها به جز اقلیم کردستان را بسته است و در ماه جاری، آخرین اردوگاه آوارگان در موصل یعنی اردوگاه الجدعه بسته خواهد شد.

وی تاکید کرد: بستن اردوگاه‌های موجود در اقلیم کردستان در مقطع کنونی دشوار است زیرا این وزارتخانه هیچ سلطه‌ای بر این اردوگاه‌ه ندارد اما معتقد است که اراده جدی نزد مقامات اقلیم کردستان برای پایان دادن به پرونده آوارگان وجود ندارد.

در پی تسلط گروه تروریستی داعش در سال 2014 میلادی بر استان‌های نینوا، الانبار، صلاح الدین و بخش‌های از کرکوک، حدود 5 میلیون شهروند عراقی مجبور به کوچ اجباری و آواره شدن در دیگر مناطق عراق از جمله اقلیم کردستان، بغداد، کربلا و نجف اشرف شدند.

سه سال پس از این تاریخ یعنی در سال 2017 میلادی عراق از پیروزی بر داعش و آزادسازی همه اراضی خود از چنگال داعش خبر داد اما بنا به دلایلی از جمله نابودی بسیاری از منازل مسکونی، تخریب زیرساخت‌ها و نبود خدمات، مشکلات عشیره‌ای و ممانعت برخی گروه‌های مسلح، بخشی از آوارگان همچنان در کمپ‌ها در شرایطی دشوار به سر می‌برند به خصوص در فصل زمستان که با برودت هوا و بارش برف و باران، زندگی در چادرها دشوارتر می شود.

از سوی دیگر، «عماد باجلان»، از رهبران حزب دموکرات کردستان عراق اظهار داشت: دولت اقلیم خواهان بستن اردوگاه‌ها و بازگرداندن آوارگان به منازل‌شان است اما آنها در درجه اول نیازمند خدمات و امنیت هستند.

باجلان گفت: وزارت مهاجرت عراق بر اقلیم کردستان اعمال فشار می کند تا مردم را از کمپ‌ها بیرون کند و این اقدام درستی نیست.

وی در پایان گفت: وزارت مهاجرت باید ابتدا مناطق اصلی آوارگان را بازسازی و بستری مناسب برای بازگشت آنها فراهم کند اما این وزارتخانه در برداشتن گام‌های درست برای بازگشت آوارگان شکست خورده است و از اقلیم کردستان برای توجیه ناکامی خود سوء استفاده می کند، ما آوارگان را از کمپ‌ها بیرون نخواهیم کرد، هیچکس این را قبول نخواهد کرد.

وزارت مهاجرت عراق در آوریل گذشته اعلام کرده بود که 27 هزار خانواده در اردوگاه‌های آوارگان زندگی می کنند.

منبع
العالم الجدید

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا