اقتصادیخبر اولسیاسی

عراق: ایران یک سال است که به درخواست مذاکره درباره اختلافات آبی پاسخ نمی دهد

وزیر منابع آبی عراق تأکید کرد که ایران یک سال است که به درخواست های عراق برای مذاکره درباره منابع آبی مشترک پاسخ نمی دهد.

میدل ایست نیوز: وزیر منابع آبی عراق تأکید کرد که ایران یک سال است که به درخواست های عراق برای مذاکره درباره منابع آبی مشترک پاسخ نمی دهد.

«مهدی رشید الحمدانی»، وزیر منابع آبی عراق در مصاحبه با پایگاه «العربی الجدید» گفت که در دهه 1970 حدود 70 میلیارد متر مکعب آب وارد عراق می‌شده اما امروز اوضاع بسیار تغییر کرده و کشورهای همسایه بدون هماهنگی عراق به سدسازی دست زده‌اند.

او گفت که برخی کشورها با سوءاستفاده از ضعف دولت مرکزی در عراق درباره آب‌های مشترک با عراق پروژه‌هایی را اجرا کردند که دولت عراق نیز که درگیر مسائل داخلی بود به این کشورها درباره تأثیر این پروژه‌ها بر عراق هشدارهای لازم را نداد، به خصوص که به گفته الحمدانی «برخی از این پروژه‌ها خلاف قوانین بین‌المللی مربوط به آب‌های مشترک» است.

الحمدانی تأکید کرد که به موجب قوانین در شرایط کم‌آبی و خشکسالی، کشورهایی که منابع آبی مشترک دارند باید ضرر را میان خود تقسیم کنند اما ایران چنین نکرده است.

وزیر منابع آبی عراق تأکید کرد که ایران حدود یک سال است که درخواست‌های عراق برای برگزاری جلسات جهت حل بحران آب را به تعویق می‌اندازد و درخواست‌های عراق برای برگزاری جلسه را بی پاسخ می‌گذارد.

او گفت که با توجه به این رفتار ایران، عراق در پی کشاندن پرونده به محافل بین‌المللی است و در این باره در نامه‌ای رسمی به وزارت خارجه عراق خواستار پیگیری این موضوع در سطح بین‌المللی از جمله در دادگاه بین‌المللی و نهادهای حقوق بشری شده است.

وی افزود که ایران مسیر 5 رودخانه را که به عراق می‌رسد تغییر داده و در نتیجه استان دیالی و هور الحویزه و شط العرب که از رودخانه‌های کارون و سیروان و زاب سفلی آب می‌گیرند دچار کم‌آبی شدید در حد خشکی شده‌اند.

الحمدانی درباره اختلافات با ترکیه نیز گفت که هیئت‌های فنی وزارت منابع آبی مذاکرات موفقی با ترکیه داشته‌اند اما بخشی از مسئله به موضوعات سیاسی و اقتصادی و امنیتی مربوط می‌شود که خارج از چارچوب وزارت منابع آبی است.

او گفت که سد الیسو در ترکیه بدون هماهنگی عراق ساخته شد ضمن اینکه ترکیه پروژه سد دیگری را هم داشت که عراق مخالفت خود با آن را رسما اعلام کرد.

وی افزود که یک موضوع مهم دستاورد مهم در مذاکرات با ترکیه احیای تفاهم‌نامه‌ای است که در سال 2009 امضا شده بود اما به آن توجهی نمی‌شد و ترکیه را ملزم به تأمین سهم عادلانه و منصفانه آب عراق کرده است.

الحمدانی تأکید کرد که مذاکرات با ترکیه روند خوبی دارد و مشکل در مذاکره با ایران است.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا