اقتصادیسیاسی

رکورد بی سابقه صادرات مصر در سال 2021

برآوردهای اولیه وزارت تجارت و صنایع مصر نشان می‌دهد که حجم صادرات این کشور در سال 2021 برای اولین بار از مرز 31 میلیارد دلار خواهد گذشت.

میدل ایست نیوز: برآوردهای اولیه وزارت تجارت و صنایع مصر نشان می‌دهد که حجم صادرات این کشور در سال 2021 برای اولین بار از مرز 31 میلیارد دلار خواهد گذشت.

به گزارش CNN این برآورد با توجه به صادرات 29.087 میلیارد دلاری مصر در 11 ماه نخست سال 2021 که نشان‌دهنده افزایش 27 درصدی در مقایسه با سال گذشته است واقع‌بینانه به نظر می‌آید.

در این صورت، مصر در صادرات کالا رکورد ثبت می‌کند و رکورد سابقی را که در سال 2019 با مبلغ 25.6 میلیارد دلار ثبت کرد پشت سر می‌گذارد.

وزارت تجارت و صنایع مصر این رکوردشکنی را نشان‌دهنده پتانسیل بخش‌های صادراتی کشور در تعامل با بحران جهانی ناشی از شیوع کرونا دانسته است.

«خالد ابوالمکارم»، رئیس شورای صادرات صنایع شیمیایی مصر، در توضیح علت این افزایش می‌گوید که با تعطیل شدن کارخانه‌های صنعتی برخی کشورها مانند چین و اروپا به علت کرونا و با توجه به اینکه کارخانه‌های مصری به فعالیت خود ادامه دادند، بسیاری بازارها در کمبود کالا سراغ کالاهای مصری رفتند.

او شاهد این مدعا را افزایش 40 درصد صادرات صنایع شیمیایی مصر و رسیدن آن به عدد بی سابقه 6 میلیارد دلار می‌داند که در نتیجه آن مصر برای اولین بار وارد بازارهای جهانی این عرصه شد.

در سال 2021، صنایع شیمیایی 20 درصد صادرات کالاهای مصری را تشکیل داده‌اند.

ابوالمکارم می‌افزاید که مصر در این باره از توافق‌نامه‌های تجارت آزاد با کشورهای آفریقایی استفاده بسیاری کرده است.

«ماری لویس بشاره»، رئیس شورای صادرات پوشاک مصر، نیز تأکید می‌کند که علت افزایش صادرات پوشاک مصر همین کاهش تولید چین و کشورهای دیگر به علت کرونا بوده است.

او می‌گوید که صادرات پوشاک مصر در سال 2021 با افزایش 40 درصدی به 1.78 میلیارد دلار رسیده است.

به گفته بشاره، بزرگ‌ترین واردکننده تولیدات صنعتی مصر امریکاست که 40 درصد صادرات مصر به آن انجام می‌شود و در رتبه بعدی اتحادیه اروپا که خریدار 30 درصد ادرات مصر است و مابقی میان کشورهای عربی تقسیم شده است.

در عرصه صنایع مهندسی نیز صادرات مصر در 10 ماه نسخت سال 2021 با افزایش 45 درصدی به 2.6 میلیارد دلار رسیده است.

پیش از این رئیس جمهوری مصر دستور تشکیل کمیته عالی صادرات را صادر کرد که ریاست آن را خودش بر عهده دارد و هدف از آن رساندن صادرات مصر به 100 میلیارد دلار است.

 

همچنین بخوانید:

با 100 میلیارد دلار هزینه توسعه زیرساخت های مصر در 7 سال، آیا شاخص های رفاه بهبود یافته؟

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا