سرخط خبرهاسیاسی

جبران باسیل: توافقمان با حزب الله در خطر است و باید به روز شود

رئیس جریان ملی آزاد لبنان گفت که توافق 15 ساله این حزب با حزب الله با خطر مواجه شده و باید در آن تجدید نظر شود.

میدل ایست نیوز: «جبران باسیل»، رئیس جریان ملی آزاد لبنان گفت که توافق 15 ساله این حزب با حزب الله با خطر مواجه شده و باید در آن تجدید نظر شود.

به گزارش «روسیا الیوم» رئیس جریان ملی آزاد لبنان در یک سخنرانی تلویزیونی تأکید کرد که ائتلاف این حزب مسیحی با حزب‌الله لبنان در خطر است و افزود که مواد این توافق دوجانبه باید متناسب با نیازها و نگرانی‌های ملت لبنان به‌روز شود.

او گفت که در سال 2006 در واکنش به تلاش جامعه بین‌المللی برای منزوی کردن حزب‌الله، جریان ملی آزاد با حزب‌الله وارد توافقی شد که مبتنی بر راهبرد دفاعی و دموکراسی توافقی و ساخت حکومت و استفاده از سلاح برای حمایت از لبنان بود.

جبران باسیل گفت که این توافق میان جریان ملی آزاد با حزب‌الله بود نه با حزب امل اما امروز که می‌بینیم امل است که تصمیم اصلی را می‌گیرد به خود حق می‌دهیم که در این توافق تجدید نظر کنیم.

او گفت که اتحاد شیعیان بسیار مهم است و باید از آن صیانت شود اما این همه چیز نیست و قرار نیست که کشور و حکومت فدای چنین اتحادی شود و نباید اتحاد یک طایفه موجب خسارت کشور و دیگر گروه‌ها شود.

باسیل افزود که توافق با حزب‌الله دربردارنده مواد خوبی است که باید متناسب با نیازهای مردم لبنان به‌روز شود و افزود که از روز اول «سمیر جعجع» به این توافق راه داده نشد چون او «همیشه آلت دست خارجی است، یک روز برای اسرائیل و روز دیگر برای امریکا».

او گفت که نیاز به تغییری بزرگ از راه گفت‌وگو است و افزود که هرکس فکر می‌کند به زور می‌تواند دیگران را به خاک بمالد بهتر است تجربه دیگران را درنظر داشته باشد و ببیند که کارشان به کجا کشید و کشور را به کجا کشاندند.

باسیل افزود که تغییر بزرگ باید در عرصه سیاسی و اقتصادی در کشور رخ دهد و تأکید کرد که نظام سیاسی لبنان دچار وضعیت «تعطیلی» شده چون کسانی دموکراسی مشارکتی در لبنان را به وضعیتی درآورده‌اند که در آن هیچ تصمیمی نمی‌شود گرفت.

در ماه گذشته، اختلافاتی میان «نبیه بری»، رئیس مجلس لبنان و رئیس حزب امل، با «میشل عون»، رئیس جمهوری و رهبر معنوی جریان ملی آزاد لبنان، بر سر قانون انتخابات رخ داد که ابعاد گسترده ای در فضای سیاسی لبنان یافت.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا