اجتماعیخبر اول

گنجینه های تاریخی و طبیعی که در عراق باید دید

ده ها منطقه گردشگری و زیبا در سراسر عراق از شمال تا جنوب کشور وجود دارد که هر کدام با ویژگی های خاص خود از دیگری متمایز شده است.

میدل ایست نیوز: ده ها منطقه گردشگری و زیبا در سرتاسر عراق از شمال تا جنوب کشور وجود دارد اما جنگ ها و بحران های امنیتی پی در پی طی دهه های متمادی، منجر به بی توجهی به پرونده گردشگری از سوی دولت ها شده است.

عراق و مردم آن، شرایط سختی را تجربه کردند اما طی دو سال گذشته، گردشگری خارجی به صورت تدریجی در حال رونق گرفتن در اکثر مناطق عراق است.

هر یک از مناطق زیبای عراق، ویژگی های خاص خود را دارد به عنوان مثال طبیعت خاص اقلیم کردستان در شمال عراق، باغ ها و دامنه های کوهستانی زیبا علاوه بر آبشارها و رودها را به وجود آورده است؛ اما در مناطق مرکزی عراق، اماکن تاریخی مختلفی به جا مانده از دوره حکومت عباسیان علاوه بر موزه ها دیده می شود.

از طرفی دیگر و در مناطق جنوبی این کشور نیز می توان روستاهای وسیع، تالاب ها علاوه بر اماکن تاریخی که برخی از آن به دوره سومریان و بابلیان باز می گردد را یافت.

در این گزارش شماری از زیباترین اماکن و مناطق عراق برای گذراندن اوقات خوش را معرفی خواهیم کرد.

قلعه عقره

این قلعه در استان دهوک در شمال عراق بر سر کوهی به ارتفاع حدود 400 متر واقع شده است و 4 ستون دارد که طول هر کدام از آن به 110 متر می رسد.

قلعه عقره توسط امیر زند در سال 580 قبل از میلاد بنا شده و شامل چاه، اتاق و ورودی شبیه به شاهین می شود و از مناطق گردشگری در فصل تابستان است و از دیدنی های آن می توان به مسجد جامع ساخته شده در سال 21 هجری اشاره کرد.

قلعه و بازار اربیل

قلعه اربیل مرکز اقلیم کردستان یک دژ باستانی است که با تمدن های مختلف عراق آمیخته شده است و از بارزترین مقاصد گردشگری محسوب می شود.

این قلعه موزه های کوچک و بازارهای در هم تنیده، فروشگاه های تجاری و کافه های مشرف به اکثر خیابان های شهر را در خود جای داده است و در سال 2014 در فهرست میراث جهانی ثبت شده است.

ییلاق دوکان

دوکان و ییلاقات و رودهایی که دارد در سلیمانیه واقع شده و از مهم ترین شهرهای گردشگر پذیر محسوب می شود.

این ییلاق هوای خنکی در مقایسه با سایر شهرهای عراق دارد و مناظر طبیعی زیبایی نظیر دره ها دارد و به رستوران ها، قایق ها و خانه های کنار رودخانه مشهور است و از مناطق امن برای ماجراجویی های آبی محسوب می شود.

لالش

منطقه ای کوهستانی واقع در غرب موصل است و معبد لالش که برای ایزدی ها مقدس است در آن جای دارد.

طبیعت صخره ای زیبا علاوه بر بازارهای محلی جذابی دارد.

هیت

شهر هیت از قدیمی ترین شهرهای جهان محسوب می شود و در کنار رود الفرات در استان الانبار واقع شده است.

این شهر یک قلعه قدیمی دارد که حدود 3 هزار سال پیش بنا شده و یک مسجدی که به اوایل اسلام باز می گردد.

چشمه های آبگرم معدنی و آهکی از دیگر مناطق گردشگر پذیر این شهر است.

بازار مس

این بازار در مرکز بغداد واقع شده و به ساخت ظروف منزلی از جمله بشقاب، قوری، فنجان و قاشق مسی معروف است.

در نزدیکی این بازار خیابان مشهور متنبی نیز وجود دارد که به فروش کتاب اختصاص دارد و موزه ملی نیز که شامل هزاران قطعه باستانی است در کنار این بازار قرار دارد.

شهر باستانی بابل

این شهر بجا مانده از امپراطوری بابل و مهد تمدن بابل است که از 1880 قبل از میلاد تا 500 قبل از میلاد ادامه داشته است.

علی رغم غارت و تخریب هایی که در این شهر صورت گرفته اما هنوز برای گردشگران جذاب است و نمونه هایی از دروازه عشتار، تئاتر بزرگ، گردشگاه ها و باغ هایی در کنار رود فرات دارد.

عین التمر

در 40 کیلومتری شهر کربلا قرار گرفته و به چشمه های آبی که دارد معروف است، از زیباترین مناطق آباد میان صحرا محسوب می شود و انواع مختلفی از باغ های خرما دارد.

عین التمر از مناطق گردشگری برای عراقی ها و گردشگران خارجی در فصل تابستان به شمار می رود و در نزدیکی آن قلعه الاخیضر که از آثار باستانی مشهور است قرار دارد.

کوفه

شهر کوفه در منطقه نجف در جنوب عراق قرار دارد و مرکز علم و فرهنگ محسوب می شود و کتابخانه های قدیمی و بازارها و کوچه هایی دارد که هر کدام به دوره تاریخی مختلفی باز می گردد.

این شهر یکی از مهم ترین مناطق گردشگری دینی در عراق است و مسجدهای زیبایی از جمله مسجد معظم کوفه، مسجد سهله و قصر الاماره را در خود جای داده است.

همجنین بخوانید

قصر عطشان؛ اثر تاریخی نادیده گرفته شده در کربلا

منبع
العربی الجدید

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا