خبر اولسیاسی

منابع آگاه: احتمال درخواست بن سلمان از اردوغان برای توقف پیگیری پرونده «جمال خاشقجی»

منابع آگاه گفته اند که محمد بن سلمان از اردوغان خواهد خواست که مسئله ترور جمال خاشقجی را دیگر پیگیری نکند.

میدل ایست نیوز: نشریه «وال استریت جورنال» به نقل از منابع منطقه‌ای خبر داد که «محمد بن سلمان»، ولیعهد عربستان، در نظر دارد که در دیدار ماه آینده خود با «رجب طیب اردوغان»، رئیس جمهوری ترکیه، موضوع «جمال خاشقجی» را مطرح کند.

بر اساس گزارش این نشریه، منابع منطقه‌ای تأکید کرده‌اند که بن سلمان از اردوغان خواهد خواست که مسئله ترور جمال خاشقجی را دیگر پیگیری نکند و رسانه‌های ترکیه را به خودداری از دامن زدن به این موضوع متقاعد کند.

جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار عربستانی که روزنامه‌نگار نشریه واشنگتن پست بود، در اکتبر 2018 در کنسولگری عربستان در استانبول ناپدید شد و تاکنون جسد وی پیدا نشده است.

این حادثه به وجهه محمد بن سلمان که می‌کوشد خود را یک چهره تحول‌خواه در عربستان وانمود کند آسیب شدیدی زد و روابط ترکیه با عربستان را به شدت تیره کرد.

در سپتامبر 2020، دادگاهی در عربستان 8 نفر را در ارتباط با این پرونده به 7 تا 20 سال زندان محکوم کرد بی آنکه هویت عاملان این جنایت اعلام شود.

روز گذشته اردوغان در اظهاراتی خبر داد که در ماه فوریه در سفر به عربستان با مقامات این کشور موانع گسترش مبادلات تجاری میان دو کشور را بررسی خواهد کرد.

«وال استریت جورنال» به نقل از منابع خود درباره این دیدار گفته که از چند هفته پیش تدارکات برای سفر اردوغان به عربستان آغاز شده است.

این منابع گفته‌اند که پایان اختلافات میان عربستان و قطر که متحد ترکیه است به ایجاد موج دیپلماتیک تازه‌ای انجامیده که موجب آرایش دوباره صحنه سیاسی منطقه خاورمیانه می‌شود.

در این گزارش آمده که اردوغان با توجه به مشکلات اقتصادی ترکیه، در پی افزایش همکاری‌های اقتصادی با کشورهای ثروتمند عربی است.

در ماه‌های اخیر ترکیه تلاش‌هایی را برای بهبود روابط با امارات و مصر نیز انجام داد و چند هفته پیش اردوغان در آنکارا بعد از یک دهه میزبان ولیعهد امارات بود و قرار است در ماه آینده به ابوظبی سفر کند.

منبع
الحره

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا