سرخط خبرهاسیاسی

اعلام حمایت سازمان ملل از دوره انتقالی در سودان تا زمان برگزاری انتخابات

«آنتونیو گوترش» دبیرکل سازمان ملل بر حمایت این سازمان از دوره انتقالی در سودان تا زمان برگزاری انتخابات در این کشور تاکید کرد.

میدل ایست نیوز: «آنتونیو گوترش» دبیرکل سازمان ملل متحد در تماس تلفنی با «عبدالفتاح البرهان» رئیس شورای حکومت انتقالی سودان بر پایبندی این سازمان مبنی بر حمایت از دوره انتقالی در سودان تا زمان برگزاری انتخابات تاکید کرد.

ژنرال البرهان نیز در این تماس دبیرکل سازمان ملل را در جریان آخرین تحولات سودان و تلاش‌های صورت گرفته برای عبور از دوره انتقالی به سمت یک تحول دموکراتیک قرار داد.

گوترش هم بر اهتمام سازمان ملل برای انجام گفت وگو میان همه طرف‌های سودانی با هدف تضمین انتقال مسالمت‌آمیز قدرت و برگزاری انتخابات آزاد در این کشور تاکید کرد.

دو طرف همچنین بر ضرورت سرعت بخشیدن هرچه بیشتر در تشکیل دولت برآمده از آرای مردم تاکید کردند.

سودان از 25 اوکتبر صحنه تظاهرات مردمی علیه برخی تصمیم‌گیری‌ها در این کشور ازجمله اعلام حالت اضطراری، عزل «عبدالله حمدوک» نخست وزیر سابق این کشور و بازداشت چند تن از مسئولان و مقام‌های سیاسی بود.

در تاریخ 21 نوامبر 2021 نیز ژنرال البرهان و حمدوک توافقی سیاسی را امضا کردند که به موجب آن مقرر شد تا شورای حاکمیتی مسئولیت نظارت بر اجرای وظایف دوره انتقالی را برعهده داشته باشد همچنین در اعلامیه مذکور بر تضمین انتقال قدرت در موعد مقرر به دولت مدنی به علاوه آزادی همه زندانیان سیاسی تصریح شده بود.

با این وجود در تاریخ 3 ژانویه 2022 «عبدالله حمدوک» چند ساعت پس از کشته شدن 3 معترض سودانی در تظاهرات از منصب نخست وزیری استعفا داد.

پس از قیام مردمی سودان در سال 2018 که با سرنگونی دولت «عمر البشیر» همراه بود، دوره انتقالی در این کشور آغاز شد که قرار بود با تقسیم قدرت میان نظامیان و نیروهای مدنی، این دوره تا سال 2024 و برگزاری انتخابات به طول بیانجامد.

منبع
آناتولی عربی

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا