اقتصادیسیاسیمقالاتنگاه خاورمیانه

عربستان در رقابت با ایران سراغ شرکایی غیر امریکا می رود

عربستان برای خرید و واردات یا تولید موشک سراغ چین و روسیه رفته است، موضوعی که نگرانی کشورهای اروپایی و امریکا را برانگیخته است.

میدل ایست نیوز: تلاش عربستان برای راه‌اندازی سیستم موشکی بومی یا با استفاده از فناوری‌های خارجی به‌روشنی نشان‌دهنده تلاش این کشور برای پیش رفتن در این عرصه پابه‌پای برنامه گسترده موشکی ایران است.

به گزارش «آناتولی» ریاض در این راستا برای خرید و واردات یا تولید موشک سراغ چین و روسیه رفته است، موضوعی که نگرانی کشورهای اروپایی و امریکا را برانگیخته، چون این کشور عربستان را به چشم بخشی از نظام امنیتی خود در منطقه می‌بینند.

برنامه موشکی عربستان شاید با راهبرد امریکا درباره برتری نظامی اسرائیل در منطقه منافات نداشته باشد، اما همه به آن به چشم اولین گام برای آغاز رقابت تسلیحاتی در منطقه نگاه می‌کنند.

واشنگتن از بیم آنکه کار به تولید سلاح‌هایی با قابلیت استفاده در حملات هسته‌ای بینجامد، می‌کوشد که مانع از ایجاد چنین رقابتی شود.

عربستان که بعد از ماجرای ترور جمال خاشقجی در اکتبر 2018 روابطش با امریکا به سردی گرایید، می‌خواهد این بار به جای وابستگی به چتر حمایت امنیتی امریکا، سراغ برنامه موشکی بومی برود.

عربستان سال‌هاست که از چین موشک و سلاح وارد می‌کند اما اخیرا نهادهای امنیتی غربی فاش کردند که دو کشور شراکتی برای ایجاد زیرساخت‌های یک برنامه موشکی بومی در عربستان آغاز کرده‌اند.

در اواخر دهه 1980 عربستان از چین 50 موشک خریداری کرد. در سال 2014 هم عربستان موشک‌های چینی میان‌برد از مدل DF-21s خریداری کرد که موجب تقویت شراکت‌ نظامی‌اش با چین شد.

با این همه، ایران بیشترین زرادخانه موشک‌های بالستیک در منطقه را دارد و هرچند بارها تأکید کرده که هدف حمایت از امنیت کل کشورهای منطقه است، کشورهای عربی جنوب ایران این زرادخانه را تهدیدی برای خود می‌دانند.

افزون بر این، گروه انصارالله که متحد ایران شمرده می‌شوند هم هر از چندی خاک عربستان را هدف موشک‌های بالستیک خود قرار می‌دهند.

مقامات ایران تاکنون بارها اعلام کرده‌اند که در صورت هرگونه حمله به ایران، همه منافع امریکا در منطقه هدف قرار خواهند گرفت.

در چنین شرایطی عربستان در پی آن برآمده که در تولید سلاح و موشک روی پای خود بایستد، به خصوص که بعد از حمله به تأسیسات نظامی آرامکو در سال 2019، امریکا در حدی که عربستان انتظار داشت وارد عمل نشد. علاوه بر این، امریکا شماری از سامانه‌های دفاعی خود را از عربستان خارج کرد.

تلاش امریکا برای بازگشت به توافق هسته‌ای با ایران نیز از دیگر عواملی است که عربستان و متحدانش را درباره برآوردشان از پایبندی امریکا به حفاظت از امنیت این کشورها و امنیت مسیرهای آبی در جنوب ایران و دریای سرخ به تردید انداخته است.

مقامات امریکایی تاکنون تلویحا عربستان را تهدید کرده‌اند که اگر بخواهد با همکاری چین سراغ برنامه موشکی برود، ریاض را تحریم خواهند کرد.

مقامات امنیتی امریکایی ابراز نگرانی کرده‌اند که توسعه برنامه موشکی و تسلیحاتی عربستان باعث می‌شود که بتواند به صورت یک‌جانبه درباره اقدام نظامی علیه ایران تصمیم بگیرد و این چیزی است که امنیت کل منطقه را با خطر مواجه می‌کند.

این موضوع البته ممکن است بر سیاست واشنگتن در قبال محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان، و آینده سیاسی وی نیز تأثیرگذار باشد.

از سوی دیگر، چین اهتمام جدی به روابط با کشورهای شورای همکاری دارد. این کشورها هم بخش مهمی از پروژه عظیم «کمربند ـ جاده» چین هستند و هم اصلی‌ترین تأمین‌کنندگان سوخت برای چین در مقام بزرگ‌ترین خریدار نفت جهان.

همچنین بازار کشورهای شورای همکاری در بخش فناوری‌های نوین و تسلیحات و فناوری نظامی بازاری جذاب برای چین و روسیه است.

عربستان در 23 اوت گذشته در سفر معاون وزیر دفاع عربستان به مسکو قرارداد نظامی با روسیه امضا کرد.

تردیدی نیست که چین و روسیه از هر فرصتی برای پر کردن هر قدمی که امریکا برای کاهش نفوذ در منطقه برمی‌دارد استفاده می‌کنند.

 

همچنین بخوانید:

چگونه چین جای پای خود را در عمان تحکیم کرد؟ فایده آن برای ایران چیست؟

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا