سرخط خبرهاسیاسی

شورای امنیت خواستار آزادسازی فوری کشتی اماراتی تحت تصرف انصار الله شد

شورای امنیت سازمان ملل با تصویب بیانیه ای خواستار آزادسازی فوری کشتی اماراتی «روابی» که توسط انصارالله توقیف شده بود، شد.

میدل ایست نیوز: شورای امنیت سازمان ملل متحد خواستار آزادسازی فوری کشتی امارات متحده عربی شد که انصار الله یمن از دو حدود دو هفته قبل آن را توقیف کرده است.

شورای امنیت سازمان با تصویب بیانیه‌ای که بریتانیا پیش‌نویس آن را تهیه کرده است، خواستار آزادسازی فوری کشتی روابی و خدمه آن شد و گفت که انصار الله باید نسبت به امنیت خدمه کشتی اطمینان دهند.

شورای امنیت در این بیانیه بر «اهمیت آزادی دریانوردی در خلیج عدن و دریای سرخ» تاکید کرد و از همه طرف‌های درگیر در جنگ خواست که تنش‌ها را در یمن کاهش دهند از جمله از طریق همکاری با نماینده ویژه سازمان ملل و بازگشت به میز مذاکره.

امارات متحده عربی یک روز قبل از این در نامه‌ای به شورای امنیت سازمان ملل متحد عنوان کرد که خدمه کشتی روابی شامل هفت نفر از هند و چهار نفر از اتیوپی، اندونزی، میانمار و فیلیپین است.

ائتلاف عربی به رهبری عربستان که از دولت عبدربه منصور هادی، رئیس جمهور مورد حمایت خود در برابر انصار الله حمایت می‌کند ادعا کرده است که کشتی روابی در حال بازگشت از ماموریت خود برای ایجاد یک بیمارستان صحرایی بود. این ائتلاف اقدام حوثی‌ها در توقیف کشتی روابی را راهزنی دریایی خوانده و بر لزوم آزادی فوری آن تاکید کرده است.

اما از سوی دیگر انصار الله تصاویری از ماشین‌های جیپ و اسلحه‌های نظامی بر عرشه کشتی منتشر کرده‌اند تا ادعاهای عربستان را به چالش بکشد. انصار الله این کشتی را در دریای سرخ و نزدیکی بندر حدیده توقیف کرده‌اند.

پیشتر انصار الله به ائتلاف عربی نسبت به هرگونه حماقتی برای آزادسازی کشتی اماراتی توقیف شده که در حال تجاوز آشکار علیه ملت یمن، توقیف شد، هشدار داده و ائتلاف عربی نیز تهدید کرده بود که اگر این کشتی آزاد نشود، بنادری که از آن دزدی دریایی، ربودن، دزدی مسلحانه می شود به عنوان اهداف نظامی مشروع براساس مفاد قانون بین المللی بشردوستانه و قوانین دریانوردی مرتبط هدف حمله قرار می گیرد.

منبع
روسیا الیوم

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا