خبر اولسرخط خبرهاسیاسیمقالاتنگاه خاورمیانه

تداوم حملات راکتی و پهپادی در عراق؛ حامل پیام هایی با ابعاد سیاسی

مقامات سیاسی و نظامی عراق معتقدند با توجه به پایان حضور نیروهای رزمی خارجی در عراق، حملات راکتی و پهپادی به پایگاه های عراقی، حامل پیام های سیاسی است و ابعاد خرابکارانه دارد.

میدل ایست نیوز: حملات پهپادی و راکتی که پایگاه های نظامی عراق و برخی مواضع نیروهای خارجی را هدف قرار می دهد با وجود گذشت بیش از دو هفته از خروج نیروهای رزمی ائتلاف بین المللی به رهبری امریکا در اواخر سال 2021، هنوز متوقف نشده است.

آنچه قابل توجه است، این است که این حملات شامل پایگاه های نظامی خالی از نیروهای رزمی خارجی همانند پایگاه هوایی بلد در استان صلاح الدین می شود. پایگاه بلد روز گذشته هدف حمله پهپادی قرار گرفت و توسط پدافند هوایی این پایگاه ناکام ماند.

سفارت امریکا در عراق نیز روز پنجشنبه هدف حمله راکتی قرار گرفت و راکت ها به واسطه سامانه پدافندی سی رام منهدم شدند.

پیش از حمله به سفارت نیز، پایگاه ویکتوریا در نزدیکی فرودگاه بین المللی بغداد و پایگاه هوایی عین الاسد در الانبار هدف حملات مشابهی قرار گرفت.

تکرار حمله به پایگاه ها و مراکز وابسته به منافع خارجی در عراق با وجود اینکه نیروهای رزمی از عراق خارج شده اند، موجب شده مقامات سیاسی و نظامی عراق تاکید کنند که این حملات حامل پیام های سیاسی است.

در همین راستا یک مسئول بلندپایه در گفت وگویی با العربی الجدید به خطر این حملات که مواضع غیرنظامی و پایگاه های نظامی را که خالی از نیروهای رزمی شده، اشاره کرد.

وی با تاکید بر اینکه با این حملات که به دنبال بی ثبات کردن کشور است، قاطعانه برخورد می شود، اشاره کرد که دستگاه های دولتی اقداماتی برای حفاظت از مناطق مورد هدف قرار گرفته از جمله فعالسازی سیستم رادار، حضور امنیتی گسترده علاوه بر تشدید تلاش های اطلاعاتی اتخاذ خواهند کرد.

این مسئول که نخواست نامش فاش شود توضیح داد که این حملات وارد مرحله خطرناکی شده به گونه ای که پایگاه های نظامی عراقی و خالی از نیروهای خارجی از جمله پایگاه بلد را هدف قرار می دهد که اخیرا هدف سه حمله پهپادی قرار گرفته است.

«ضیاء محسن»، فرمانده پایگاه هوایی بلد در این رابطه گفت که از جنگنده ها و پهپادها برای تامین امنیت این پایگاه استفاده می شود. وی در گفت وگویی با خبرگزاری رسمی عراق از سلاح پدافند هوایی که برای مقابله با هر حمله جدید استفاده می شود خبر داد.

پیشتر پایگاه هوایی بلد، بخشی برای نیروهای امریکایی عضو ائتلاف بین المللی داشت اما این پایگاه پس از خروج نیروهای رزمی خارجی، دیگر محل حضور نیروهای خارجی نیست.

گفتنی است حملات به پایگاه های محل حضور مستشاران نظامی خارجی و منافع خارجی در کشور از جمله سفارت امریکا در بغداد از ابتدای سال جاری میلادی افزایش یافته است.

«جمعه عناد سعدون»، وزیر دفاع عراق درباره این حملات گفته بود که دلایل سیاسی در پس این حملات وجود دارد.

وی اشاره کرده بود که حمله به پایگاه ها و حملات پهپادی، قضیه ای سیاسی است و ارتباطی با خروج نیروهای نظامی از عراق ندارد.

«ویان دخیل»، سخنگوی حزب دموکرات کردستان نیز معتقد است که این حملات حامل پیام های سیاسی و ابعاد خرابکارانه است و هیچ توجیهی ندارد چرا که آرامش جامعه و فرآیند دموکراتیک کشور را برهم می زند.

وی خطاب به عاملان این حملات گفت که باید در خود بازنگری کنند و مطمئن باشند که این اقدامات بدون ملاحظه پیش از اینکه به دیگران آسیب بزند به خود آنها آسیب می زند.

دخیل همچنین از دستگاه های امنیتی خواست عاملان این اقدامات که منجر به بدی اوضاع امنیتی کشور می شوند را تعقیب و پیگیری کنند.

مقامات عراقی هویت عاملان این حملات به مواضع نیروهای خارجی در عراق را اعلام نمی کنند اما امریکا گروه های مسلح عراق را به دست داشتن در این اقدامات متهم می کند.

منبع
العربی الجدید

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا