خبر اولسیاسی

نوری المالکی قربانی توافق صدر و العامری خواهد شد

اخبار حاکی است که هادی العامری شرط مقتدی صدر برای کنار گذاشتن نوری المالکی از دولت آینده عراق را پذیرفته است.

میدل ایست نیوز: اخبار حاکی از آن است که هادی العامری با شرایط مقتدی صدر، رهبر جریان صدر کنار آمده و می رود تا به زودی در ائتلاف او شرکت کند و دولت آینده را با اکثریت ائتلاف های جریان صدر، حزب دموکرات کردستان به رهبری مسعود بارزانی و ائتلاف تقدم به رهبری محمد الحلبوسی تشکیل دهد.

مقتدی صدر سخت ترین شرطی که برای ائتلاف با چارچوب هماهنگی تعیین کرده بود، کنار گذاشتن نوری المالکی از هر ائتلافی در دولت آینده است، و حالا بعد از چند دور رایزنی روشن شده که هادی العامری این شرط مقتدی صدر را پذیرفته است. شرطی که به معنای فدا کردن متحد او در چارچوب هماهنگی است.

«بنگین ریکانی»، عضو ارشد حزب دموکرات کردستان به ریاست مسعود بارزانی نیز با انتشار توئیتی از ائتلاف آتی حاکم در صحنه سیاسی عراق پرده برداشت و نوشت: ائتلاف حاکم، صدر، بارزانی، الحلبوسی و العامری خواهد بود.

این بدان معناست که در دولت آینده جایی برای ائتلاف دولت قانون که بعد از جریان صدر بیشترین تعداد کرسی های پارلمان در میان فراکسیون های شیعی را دارد، نخواهد بود.

قرار است امروز چارچوب هماهنگی تشکیل جلسه دهد و تصمیم نهایی را در این باره بگیرد و بعد از آن هادی العامری به اربیل برود و ظرف یکی دو روز آینده رسما اعلام شود که ائتلاف او به همراه متحدانش به جمع مقتدی صدر و بارزانی و حلبوسی می پیوندند و در این میان شرط صدر را عملی و نوری مالکی را رها می کنند.

به این ترتیب مقتدی صدر حرف خود را به کرسی می نشاند و آنچه می خواست که ائتلاف نوری المالکی هیچ سهمی در دولت آینده نداشته باشد را عملی خواهد کرد.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا