خبر اولسیاسی

چارچوب هماهنگی: به مذاکرات برای خروج از شرایط پرمخاطره کنونی ادامه می دهیم

چارچوب هماهنگی نیروهای سیاسی شیعه در بیانیه ای رسمی نتایج دیدار هادی العامری و مقتدی صدر را مثبت ارزیابی کرد.

میدل ایست نیوز: چارچوب هماهنگی نیروهای سیاسی شیعه در بیانیه‌ای ضمن مثبت ارزیابی کردن نتایج دیدار هادی العامری و مقتدی صدر تأکید کرد که به مذاکرات با نیروهای سیاسی برای خروج از وضعیت پرمخاطره کنونی در کشور ادامه می دهد.

به گزارش «الفرات نیوز» در بیانیه رسمی این گروه که چتر جامع همه نیروهای سیاسی شیعه عراق به غیر از جریان صدر است بر وحدت رویکردهای اعضا در مسیر تحقق منافع شهروندان و حمایت از یکپارچگی ملی در کشور تأکید شد.

این بیانیه همچنین بر ادامه گفت‌وگوها با نیروهای سیاسی برای رسیدن به راه حلی که کشور را از وضعیت پرمخاطره‌ کنونی خارج کند تأکید شده است.

این بیانیه افزوده که در جلسه یکشنبه شب چارچوب هماهنگی، دیدار روز پیش «هادی العامری»، رئیس ائتلاف فتح، با مقتدی صدر در نجف اشرف «دستاوردهای مثبت» آن را بررسی و بر ضرورت افزایش دیدارها و مذاکرات با دیگر شرکا و نیروهای سیاسی کشور تأکید شده است.

در این راستا، روز گذشته اعلام شد که هادی العامری امروز در ادامه مذاکرات خود برای دیدار با مسعود بارزانی به اربیل سفر خواهد کرد.

همزمان تصاویری از حضور سردار اسماعیل قاآنی، فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران، در نجف اشرف و حضور وی در مرقد شهدای الحشد الشعبی و حاج ابومهدی المهندس و همچنین شهید سیدمحمد صدر، پدر مقتدی صدر، منتشر شد.

پیش از این منابع عراقی خبر دادند که العامری در دیدار شنبه شب خود با مقتدی صدر سه موضوع را برای رسیدن به توافق سیاسی میان ائتلاف فتح و جریان صدر در میان گذاشته است.

این منابع گفتند که العامری تأکید کرده که تشکیل دولت جدید و انتخاب نخست‌وزیر را حق جریان صدر می‌داند اما در عوض به چارچوب هماهنگی نیروهای سیاسی شیعه نیز حق «وتو» کردن افراد را می‌دهد.

به گفته این منابع العامری از صدر خواسته که کاری با الحشد الشعبی نداشته باشد و چارچوب هماهنگی از حق وتوی هرگونه تصمیم فرمانده کل نیروهای مسلح در مسائل راهبردی امنیتی را داشته باشد.

این منابع همچنین تأکید کردند که با پافشاری صدر بر تشکیل دولت اکثریت و عدم ائتلاف با ائتلاف دولت قانون به ریاست نوری المالکی و عصائب اهل الحق به ریاست قیس الخزعلی احتمال رفتن نیروهای چارچوب هماهنگی به اپوزیسیون جدی شده و العامری نیز در این جلسه با کنار گذاشته شدن المالکی در روند تشکیل دولت موافقت کرده هرچند خواستار خودداری از برخورد با المالکی پس از تشکیل دولت جدید شده است.

از سوی دیگر، برخی از دیگر منابع تأکید کرده‌اند که صدر در این جلسه به العامری گفته که آماده ائتلاف با همه نیروهای چارچوب هماهنگی به غیر از نوری المالکی است و تلاش العامری برای کاهش اختلافات میان صدر و المالکی نیز بی نتیجه بوده است.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا