خبر اولدیدگاهسیاسی

«حسین الشیخ»، نامزد ویژه برای جانشینی «محمود عباس»

حسین الشیخ (62 ساله) در مقام «رئیس امور مدنی فلسطینی»، از معدود مقامات فلسطینی است که تقریبا هر روز با مقامات اسرائیلی در تماس است.

میدل ایست نیوز: به نظر می‌آید که رقابت بر سر جانشینی «محمود عباس» در ریاست تشکیلات خودگردان فلسطینی با انتخاب «حسین الشیخ» به عضویت کمیته مرکزی جنبش فتح به جای «صائب عریقات» شدیدتر شده است، به خصوص که به احتمال قوی او مقام دبیر کلی کمیته اجرای فتح را هم بر عهده خواهد گرفت.

منابع بلندپایه فلسطینی در گفت‌وگو با «العربی الجدید» تأکید کرده‌اند که بر خلاف بیانیه رسمی فتح که از «اجماع» درباره پذیرش عضویت الشیخ در کمیته مرکزی سخن گفته بود، اختلافات در این باره بالا بوده و موضوع با دخالت مستقیم «محمود عباس» انجام شده و اصلا به رأی هم گذاشته نشده است.

این منابع گفته‌اند که در جلسه کمیته مرکزی، «محمود عباس گفت: من حسین الشیخ را به عضویت کمیته مرکزی تعیین می‌کنم، کسی مخالف است؟ و توفیق الطیراوی جواب داد: باید بپرسید چه کسی موافق است، اما محمود عباس تصمیم خودش را گرفته بود».

به گفته این منابع، سران فتح نمی‌خواهند با محمود عباس درگیر شوند و گرنه الشیخ امکان انتخاب به این سمت را که به معنای ریاست اداره مذاکرات در جنش آزادی‌بخش فلسطین است و نزدیک‌ترین مقام به رئیس تشکیلات شمرده می‌شود نمی‌یافت.

در این راستا «عباس زکی»، عضو کمیته مرکزی جنبش فتح، تأکید کرد که از زمان وفات «صائب عریقات»، مسئولیت مذاکرات با اسرائیل و امریکا بر عهده حسین الشیخ بوده و هیچ کس تمایلی به پذیرش این سمت ندارد.

قدم بعدی که انتخاب دبیر کل کمیته اجرایی سازمان آزادی‌بخش است که در زمان «یاسر عرفات»، محمود عباس در آن مقام بود و بعد از ریاست محمود عباس در تشکیلات خودگردان، همواره به چهره‌های حاشیه‌ای سپرده شد.

منابع آگاه تأکید کرده‌اند که وضعیت نابه‌سامان جنبش فتح و رقابت شدید میان برخی اعضای کمیته مرکزی و نزدیک بودن الشیخ به محمود عباس و همچنین به «ماجد فرج»، رئیس دستگاه اطلاعات، و تلاش‌های وی برای ازسرگیری تماس‌ها با دولت امریکا و نفوذ خارجی وی همگی عواملی مهمی است که راه را برای رسیدن حسین الشیخ به کمیته مرکزی هموار کرده است.

حسین الشیخ (62 ساله) در مقام «رئیس امور مدنی فلسطینی»، از معدود مقامات فلسطینی است که تقریبا هر روز با مقامات اسرائیلی در تماس است و حلقه وصل میان این نهاد فلسطینی و اسرائیل برای رفع و رجوع مسائل روزمره مانند بازکردن راه‌ها و صدور مجوزها و آمار ساکنان و تردد افراد و کالاها شمرده می‌شود.

الشیخ 11 سال سابقه زندان در اسرائیل را دارد و به زبان عبری مسلط است. او از زمان درگذشت صائب عریقات در نوامبر 2020، همه مسئولیت‌های وی شامل ملاقات با سفرای خارجی و تماس با دولت امریکا را برعهده گرفت.

منابع آگاه تأکید کرده‌اند که انتخاب الشیخ به جانشینی عریقات توصیه مقامات روسیه‌ای به خصوص وزیر خارجه، سرگی لاوروف، بوده است. برای همین است که نخستین پیام تبریک به وی از جانب «میخائل بوگدانوف»، نماینده ویژه رئیس جمهوری روسیه در امور فلسطین، بوده است.

از سوی دیگر، منابع آگاه تأکید می‌کنند که «هادی عمرو»، معاون وزیر خارجه امریکا در امور فلسطین و اسرائیل، به محمود عباس (86 ساله) توصیه کرده که تمرکز خود را بر موضوع جانشینی خود بگذارد.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا