خبر اولسیاسی

بازتاب های تعلیق فعالیت سیاسی «سعد الحریری» بر صحنه سیاسی لبنان در آستانه انتخابات

غیاب جریان «المستقبل» در انتخابات به رهبران محلی اهل سنت و جریان‌های اسلام‌گرا فرصت ظهور می‌دهد.

میدل ایست نیوز: به نظر می‌آید که اعلام کناره‌گیری «سعد الحریری» از فعالیت سیاسی در لبنان چند ماه مانده به انتخابات این کشور باعث شده که متحدان و مخالفان وی در پی آرایش دوباره پیمان‌های سیاسی برآیند.

به گزارش «الجزیره» الحریری، دوشنبه شب در کنفرانسی مطبوعاتی در بیروت اعلام کرد که اولا فعالیت سیاسی خود و جریان المستقبل را به تعلیق درمی‌آورد و  ثانیا در انتخابت شرکت نمی‌کند و هیچ کس از جانب او و جریان المستقبل در انتخابات حضور نخواهد یافت.

بدین ترتیب، سعد الحریری (51 ساله) برای اولین بار بعد از آغاز فعالیت سیاسی خود پس از ترور پدرش در سال 2005 از رقابت انتخابات خارج می‌شود.

در این کنفرانس مطبوعاتی، نشانه‌های اندوه در ظاهر الحریری نمایان بود و او نتوانست جلو گریه خود را در برابر دوربین‌ها بگیرد.

وی تأکید کرد که عوامل گوناگونی باعث شده که به این تصمیم برسد و افزود که شاید مهم‌ترین این عوامل آن باشد که همه تلاش‌هایش برای حل و فصل سیاسی امور به ضررش تمام شده و موجب از دست رفتن دوستان خارجی و ثروت و ائتلاف‌های ملی و حتی برادرانش شده و گفت: «لبنان در سایه نفوذ ایران فرصتی در اختیار ندارد».

الحریری که احساسات مردم لبنان پس از ترور پدرش و اختلافات شدید پس از خروج نیروهای سوریه از لبنان برای او محبوبیتی ایجاد کرده بود از سه بار عهده‌دار مقام نخست‌وزیری شد: در سال 2009-2011، در سال 2016، و سوم در سال 2018 که در پی تظاهرات مردمی در اکتبر 2019 مجبور به استعفا شد.

او در سال 2020 و بعد از استعفای «حسان دیاب» در پی انفجار بندر بیروت، مأمور تشکیل کابینه شد اما اختلافات شدید او با میشل عون، رئیس جمهوری، و  داماد وی «جبران باسیل»، رئیس جریان ملی آزاد، باعث شد که 9 ماه موضوع تشکیل کابینه بلاتکلیف بماند و در نهایت از این مسئولیت انصراف دهد.

جریان المستقبل، وابسته به الحریری، بزرگ‌ترین تشکل سیاسی اهل سنت لبنان است که برخلاف دیگر گروه‌های سیاسی اهل سنت، نفوذ فرامنطقه‌ای دارد. برای همین عدم مشارکت وی در انتخابات یک خلأ مهم در صحنه سیاسی لبنان شمرده می‌شود.

«وائل نجم»، روزنامه‌نگار لبنانی، معتقد است که غیاب المستقبل در انتخابات به رهبران محلی اهل سنت و جریان‌های اسلام‌گرا فرصت ظهور می‌دهد «به خصوص که اهل سنت نباید تجربه اشتباه بزرگ تحریم انتخابات توسط مسیحیان در سال 1992 را تکرار کنند».

«حسین ایوب»، تحلیلگر سیاسی لبنانی، درباره احتمال تعویق انتخابات به علت انصراف الحریری، تأکید می‌کند که اگر صرفا نیروهای داخلی لبنان در این باره تصمیم‌گیرنده باشند احتمال تعویق انتخابات وجود دارد، اما اگر عامل خارجی وارد عمل شود و به خصوص امریکایی‌ها بر اجرای انتخابات بدون حضور الحریری تأکید کنند، آن‌گاه این گمانه‌زنی مطرح می‌شود که اراده خارجی آن است که لبنان را درگیر رویارویی مستقیم نیروهای منطقه‌ای کنند و احتمالا الحریری می‌خواسته خود را وارد چنین درگیری‌ای نکند.

 

همچنین بخوانید:

نگرانی نیروهای اهل سنت لبنان از تصمیم قطعی «سعد الحریری» برای عدم مشارکت در انتخابات

منبع
الجزیره

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا