سیاسی

علاوی: باید به صدر برای تشکیل دولت اجازه مشروط داد/ نفوذ ایران در عراق کاهش یافته است

ایاد علاوی در گفت‌وگو با خبرگزاری آناتولی به موضوعات جاری عراق از جمله بحران پیش‌آمده در روند تشکیل دولت آینده در این کشور پرداخت.

میدل ایست نیوز: «ایاد علاوی» نخست وزیر اسبق عراق و رئیس ائتلاف الوطنیه در مصاحبه با خبرگزاری آناتولی به بحران پیش آمده در تشکیل دولت جدید عراق پرداخت و اعلام کرد که در گفت‌وگو با نیروهای سیاسی عراق تاکید کرده است که باید به جریان صدر به عنوان جریانی که بیشترین کرسی‌های پارلمان را به دست آورده، مشروط بر اینکه دیگر جریان‌‌ها را در کابینه مشارکت دهد، اجازه تشکیل دولت داده شود.

نخست وزیر اسبق عراق البته با موضع مقتدی صدر مبنی بر مشارکت دادن چارچوب هماهنگی در دولت آینده عراق به شرط کنار گذاشتن ائتلاف تحت رهبری “نوری المالکی” مخالفت کرد و گفت که این اقدام نادرستی است و هیچ نیروی سیاسی حق استفاده از آن را ندارد.

علاوی: بحران تعیین رئیس جمهور در نتیجه نبود روند سیاسی واضح است

ایاد علاوی به موضوع انتخاب رئیس جمهور آینده عراق و اختلاف میان دو حزب اتحادیه میهنی و حزب دموکرات کردستان در این باره هم پرداخت و گفت که این اختلاف ناشی واضح نبودن روند سیاسی جاری در عراق است.

نخست وزیر اسبق عراق در ادامه تاکید کرد که وضع موجود در عراق در نتیجه تمرکز نیروهای سیاسی بر روی افراد و بی توجهی به برنامه‌های سیاسی است.

علاوی خاطرنشان کرد که در دیدار با «مسعود بارزانی» رهبر حزب دموکرات کردستان تاکید کرده است که ورود این حزب به یک محور سیاسی خاص علیه محوری دیگر خطرناک خواهد بود.

اشاره بارزانی به تشکیل ائتلاف سه گانه حزب دموکرات کردستان با جریان صدر و جریان السیاده به رهبری رئیس مجلس عراق و خمیس الخنجر است.

گفتنی است که اختلافات میان دو حزب اصلی اقلیم کردستان عراق یعنی اتحادیه میهنی و حزب دموکرات باعث شده تا زمان تعیین رئیس جمهور جدید عراق با تاخیر مواجه شود.

از سویی دادگاه عالی فدرال عراق صلاحیت «هوشیار زیباری» نامزد حزب دموکرات را برای احراز پست ریاست جمهور رد کرد و پس از آن این حزب «ریبر احمد بارزانی» را به عنوان نامزد خود معرفی کرد.

اعتراض عراق به مقابله ترکیه با “پ.ک.ک” قابل قبول نیست

نخست وزیر اسبق عراق در ادامه به حضور “پ.ک.ک” در شمال این کشور هم پرداخت و گفت که اعتراض عراق به مقابله ترکیه با “پ.ک.ک” را غیر قابل قبول دانست.

وی از دولت بغداد خواست تا مانع از نفوذ عناصر “پ.ک.ک” به خاک ترکیه شود.

علاوی: نفوذ ایران در عراق کاهش داشته است

علاوی به نقش ایران در عراق هم پرداخت و ایران را به داشتن نفوذ سیاسی در امور داخلی عراق متهم کرد و افزود که در سال‌های اخیر به دلیل موج اعتراضات مردمی نقش ایران شاهد کاهش بوده است.

نخست وزیر اسبق عراق به سفرهای «اسماعیل قاآنی» فرمانده سپاه قدس ایران هم اشاره کرد و مدعی شد که نفوذ ایران بر شرایط داخلی عراق همچنان پابرجاست.

وی افزود که صحنه سیاسی عراق با آغاز موج اعتراضات مردمی در استان‌های مرکزی و جنوبی کشور و سر دادن شعار علیه کشورهای خارجی دچار تغییر شده است.

منبع
آناتولی

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا