اقتصادیخبر اول

تلاش های دولت عراق برای اکتشاف گاز در صحرای غربی

انتظار می رود که عراق 250 تریلیون متر مکعب گاز داشته باشد که این کشور را به یکی از کشورهای اصلی تولید کننده گاز در جهان تبدیل می کند.

میدل ایست نیوز: به نوشته وبگاه ایندیپندنت عربی، عراق قصد دارد ذخایر عظیم گاز در صحرای غربی خود را در قالب طرح های گسترده ای با هدف تامین نیاز نیروگاه های برق و صنایع داخلی سرمایه گذاری کند و این امر به ورود عراق به باشگاه کشورهای صادرکننده گاز طی چند سال آینده منجر می شود.

تمایل عراق به گسترش دامنه سرمایه‌ گذاری در توسعه میادین گازی طی دو سال گذشته و از طریق وابستگی بیشتر نیروگاه ‌های تولید برق عراق به گاز، همراه با نوسانات صادرات گاز ایران به عراق آغاز شد، امری که بر انرژی عرضه شده در کشور بسیار تأثیر گذاشت.

به اعتقاد بغداد، ادامه تحریم‌های آمریکا علیه ایران و ناتوانی عراق در پرداخت بدهی ‌های حدود 6 میلیارد دلاری خود به ایران از واردات گاز برای مدت زمان بیش از دو سال به دلیل این تحریم‌ ها، اتکای این کشور به گاز ایران را دشوار می‌ کند، زیرا لغو تحریم ‌ها علیه تهران ممکن است زمان زیادی ببرد و باعث شرمندگی بسیار دولت عراق در مدیریت پرونده ‌های اقتصادی مهمی شود که به تولید برق وابسته است.

«احسان عبدالجبار»، وزیر نفت عراق و رئیس شرکت ملی نفت عراق بر اهمیت تسریع عملیات اکتشاف در صحرای غربی برای افزایش ذخایر و تولید ملی گاز تاکید کرد.

وی همچنین افزود اجرای این پروژه در اولویت برنامه‌ ها و اهداف این وزارتخانه قرار دارد.

عبدالجبار در جلسه ای که در آن ارائه فنی توسط کمیته تشکیل شده برای مطالعه توسعه 16 بلوک اکتشافی در صحرای غربی انجام شد، گفت: این اقدام، گام مهمی برای افزایش تولید ملی است که در دستیابی به توسعه پایدار در آینده موثر است.

وی در ادامه افزود تکمیل مراحل فنی و اداری و تخصیص بودجه مورد نیاز برای گنجاندن پروژه توسعه 5 بلوک از این بلوک ها در بودجه سال 2022 با توجه به اهمیت آنها در سرمایه گذاری بهینه گاز و تامین نیازهای داخلی ضروری است.

عبدالجبار همچنین بر ضرورت بهره برداری از همه امکانات و نیروهای داخلی با همکاری شرکت های بین المللی متخصص برای کاهش هزینه و خطرات تاکید کرد.

«حمزه الجواهری»، کارشناس نفت و گاز گفت: انتظار می رود که عراق 250 تریلیون متر مکعب گاز داشته باشد که این کشور را به یکی از کشورهای اصلی تولید کننده گاز در جهان تبدیل می کند.

به گفته الجواهری، او دائما خواستار ادامه اکتشاف گاز در منطقه غرب عراق از سوی مقامات مربوطه در وزارت نفت از 20 سال پیش بوده است، زیرا او در سال 1979 بخشی از تیم عراق-شوروی بوده است که مطالعه گسترده ای در مورد نفت و گاز انجام داد و به همین دلیل به اهمیت سرمایه گذاری در این بخش آگاه است.

وی همچنین به این نکته اشاره کرد که کشور عراق در سرمایه گذاری گاز تجربه ندارد و سرمایه گذاری گاز بایستی با کمک خارجی انجام شود تا عراق در زمینه توسعه و تولید گاز تجربه کسب کند.

«عزیز الطرموز»، مشاور استاندار انبار گفت: دو گروه اکتشافی شروع به اکتشاف گاز در استان کرده اند و همچنین تاکید کرد که شرایط امنیتی برای پذیرش گروه های اکتشافی و شرکت های خارجی در آینده آماده است.

وی در ادامه افزود نگرانی امنیتی و ترس از تامین نشدن امنیت لازم برای تیم های اکتشافی یکی از دغدغه های این وزارتخانه است، ولی ما بر ثبات امنیتی استان تاکید داریم.

الطرموز بر سود کشور عراق و این استان از طریق سرمایه گذاری گاز و امکان تبدیل شدن آن به صادرکننده گاز عراقی برای اولین بار تاکید کرد.

این امر به احیای اقتصاد کشور و فراهم شدن فرصت های شغلی برای همه استان ها، از جمله استان انبار منجر می شود.

از سال 2009، عراق مجموعه ای از قراردادها را با شرکت های نفتی بین المللی برای توسعه میادین خود در مناطق جنوبی و مرکزی کشور به منظور تمرکز بر استان های بصره، میسان، واسط و ذی قار امضا کرده است و سپس اکتشاف ذخایر جدید نفت در این کشور به استان های مثنی، نجف و انبار گسترش یافته است.

 

 

 

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا