خبر اولسیاسی

مذاکرات عراق و لبنان درباره اجرای قرارداد نفت در برابر خدمات

یک هیئت بلندپایه عراقی برای گفت‌وگوها درباره قرارداد نفت در برابر خدمات وارد بیروت شد.

ميدل ایست نیوز: یک هیئت بلندپایه عراقی برای گفت‌وگوها درباره قرارداد نفت در برابر خدمات وارد بیروت شد.

به گزارش خبرگزاری رسمی عراق (واع)، این هیئت عراقی که شامل «علاء الساعدی» مشاور نخست‌وزیر عراق و «اسامه الرافعی»، رئیس اداره عربی وزارت خارجه عراق، و کارشناسان و مستشاران اقتصادی بود در بیروت جزئیات اجرای قرارداد دو کشور درباره استفاده از خدمات و کالاهای لبنانی را بررسی کردند.

بر اساس این گزارش، این هیئت با «نجیب میقاتی»، نخست‌وزیر لبنان و با حضور وزرای صنایع و کار و کشاورزی و دارایی لبنان تشکیل جلسه داد و هماهنگی‌های لازم درباره نحوه اجرای قرارداد و خدماتی که لبنان در ازای دریافت سوخت می‌تواند به عراق ارائه کند بررسی شد.

«عباس الحاج حسن»، وزیر کشاورزی لبنان، درباره این مذاکرت گفت که مبادلات دو کشور منحصر به خدمات در برابر نفت نمی‌شود بلکه می‌تواند فراتر از آن به ارائه خدمات در قبال خدمات و کالا تبدیل شود و سنگ‌بنای شراکت واقعی دو کشور تا رسیدن به بازار مشترک عراق و لبنان باشد.

وی افزود که لبنان با عراق آغاز کرده و می‌کوشد که این‌گونه توافقات را به صورت چندجانبه با دیگر کشورهای عربی ادامه دهد و تأکید کرد که این ایده ای است که نجیب میقاتی در این جلسه مطرح کرده است.

وزیر کشاورزی لبنان تأکید کرد که کشورش می‌تواند خدماتی مانند آموزش نیروهای متخصص در بخش‌های گوناگون از جمله گردشگری، بازاریابی و صادرات کالاهای کشاورزی و صنعتی به عراق ارائه کند.

در ماه ژوئیه گذشته، در مراسمی با حضور «مصطفی الکاظمی»، نخست‌وزیر عراق، توافق عراق و لبنان برای فروش سالانه یک میلیون تُن نفت سنگین (مازوت) به لبنان امضا شد.

این توافق‌نامه را «علی عبدالامیر علاوی»، وزیر دارایی عراق، ازجانب این کشور و «ریمون غجر»، وزیر انرژی و منابع آبی لبنان در بغداد امضا کردند.

به موجب این توافق که پیش‌تر به تصویب هیئت دولت عراق رسیده بغداد سالانه یک میلیون تُن مازوت به لبنان می‌فروشد و درآمد آن به صورت لیره لبنان در بانک‌های این کشور ذخیره می‌شود و در ازای آن از لبنان کالا و خدمات دریافت می‌کند.

این قرارداد در حالی بسته شده که لبنان به علت مشکلات شدید اقتصادی با کمبود سوخت برای راه‌اندازی نیروگاه‌های خود مواجه است.

مقامات لبنانی تأکید کرده‌اند که انتظار می‌رود صادرات این حجم از سوخت به مدت دست‌کم 7 ماه تولید برق لبنان را به ثبات رساند.

منبع
خبرگزاری رسمی عراق

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا