اجتماعیخبر اول

مدارس کانتینری، ساختمان های نامناسب و افزایش درصد بی سوادی در عراق

سخنگوی وزارت آموزش و پرورش عراق: کشور عراق نیاز به ساخت 8هزار مدرسه دارد، در حالی که پروژه کنونی ما ساخت یک هزار مدرسه را دربرمی گیرد.

میدل ایست نیوز: به نوشته وبگاه ایندیپندنت عربی، گزارش های داخلی و بین المللی حاکی از افزایش درصد بی سوادی در عراق است.

وزارت برنامه ریزی عراق در ابتدای سال 2020 اعلام کرد که درصد بی سوادی در عراق در میان شهروندان عراقی بالای 10 سال، بر اساس آخرین نظرسنجی انجام شده توسط اداره مرکزی آمار به 13 درصد رسیده است.

بانک جهانی همچنین پیش از این در ارزیابی سطح آموزش در عراق هشدار داده بود که این کشور در میان کشورهای خاورمیانه و شمال آفریقا در پایین ترین رده ها جای دارد.

سازمان ملل متحد به حجم فاجعه ای اشاره می کند که کشور عراق با وجود داشتن 12 میلیون شخص بی سواد از آن رنج می برد و کارشناسان حوزه آموزش، این آمار را عددی تکان دهنده توصیف می کنند که بخش آموزش در کشور را تحت تاثیر قرار می دهد.

«ناصر الکعبی»، عضو کانون معلمان عراق، از عدم تخصیص بودجه برای محو بی سوادی خبر داد و افزود کشور عراق به سمت بی سوادی و نه محو آن حرکت می کند.

از علل افزایش درصد بی سوادی در عراق، سال های طولانی جنگ در این کشور و همچنین سال های محاصره اقتصادی و پس از آن ناامنی و سپس آوارگی و گسترش فساد و افزایش شکاف طبقاتی میان اقشار و گروه های مختلف جامعه عراق و اهمال در اجرای قانون آموزش اجباری تاکنون و عدم ممانعت از ترک تحصیل دانش آموزان بوده است.

بر اساس گفته «عبد الزهره»، مدیر رسانه ای وزارت برنامه ریزی عراق، استان میسان در عراق دارای بالاترین درصد بی سوادی در میان استان های دیگر این کشور است و میزان بی سوادی در آن به 22 درصد می رسد و پس از آن استان دهوک با 19 درصد و استان مثنی با 18 درصد قرار دارند.

از سوی دیگر، «فاضل الغراوی»، عضو کمیسیون حقوق بشر به این نکته اشاره کرد که عراق نیاز به توجه بیشتر به مدارس دارد.

مدارس موجود، با وجود شرایط نامناسب، پاسخگوی نیاز حقیقی کشور نیستند و نیاز فوری به ساخت 8000 مدرسه در سراسر عراق وجود دارد.

بر اساس اطلاعات موجود، مدارس بسیاری از دو شیفت بودن یا سه شیفت یا حتی چهار شیفت بودن رنج می برند.

بسیاری از این مدارس، قدیمی و فرسوده اند و از ساده ترین امکانات آموزشی محروم هستند، همچنین موسسات آموزشی و سرمایه گذاری توانایی پوشش این نیازها را ندارند و این امر بر سطح آموزش تأثیر منفی گذاشته است.

الغراوی در ادامه افزود ما شاخص هایی داریم که نشان می دهد بیش از 83 درصد دانش آموزان به دلایل مختلفی از جمله نبود امکانات و لوازم اولیه آموزش، از جمله صندلی یا حتی کلاس درس، ترک تحصیل کرده اند.

پس از سال 2003، کمیته آموزش مجلس نمایندگان از نیاز کشور عراق به 6000 مدرسه برای برطرف کردن کمبود موجود و دربرگرفتن تعداد بیشتر دانش آموزان خبر داد.

دولت سعی کرد بر این مشکل غلبه کند، یکی از راه حل ها، ساخت مدارس کانتینری در مناطق اطراف بغداد بود تا جایگزینی برای ساختمان های مدارس باشند و کمبود مدارس پرتراکم را جبران کنند.

صندوق کودکان سازمان ملل متحد(یونیسف) پیش از این در ماه مه 2019 در بیانیه ‌ای اعلام کرده بود که 50 درصد از مدارس عراق نیاز به تعمیر و بازسازی دارند و کمبود کادر آموزشی باعث شلوغی بیشتر کلاس‌ ها شده است و این امر بسیاری از دانش آموزان را مجبور به ترک تحصیل کرده است.

از سوی دیگر، «حیدر فاروق السعدون»، سخنگوی رسمی وزارت آموزش و پرورش عراق گفت: عراق نیاز به ساخت 8000 مدرسه دارد، در حالی که پروژه کنونی ما ساخت 1000 مدرسه را دربرمی گیرد.

السعدون در ادامه افزود اداره اجرایی ریشه کن کردن بی سوادی در تلاش است تا دانش آموزان بالای 15 سال را که به مدارس نرفته اند، بازگرداند و این یکی از اهدافی است که وزارت آموزش و پرورش به دنبال دستیابی به آن است.

وی در ادامه بر اهمیت رسانه ها و وسایل ارتباط جمعی در ایجاد انگیزه در دانش آموزان برای بازگشت به مدرسه تاکید کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا