سیاسی

امضای سند «راهبرد مشترک صلح» میان بحرین و اسرائیل

وزرای خارجه بحرین و اسرائیل روز دوشنبه سندی موسوم به «راهبرد مشترک صلح» میان تل‌آویو و منامه را امضا کردند.

میدل ایست نیوز: وزرای خارجه بحرین و اسرائیل روز دوشنبه سندی موسوم به «راهبرد مشترک صلح» میان تل‌آویو و منامه را امضا کردند.

به گزارش «الجزیره»، این سند که در حاشیه نشست نقب میان «عبداللطیف بن راشد الزیانی»، وزیر خارجه بحرین» و «یائیر لاپید»، وزیر خارجه اسرائیل، امضا شد شامل «اصول و مبانی تقویت روابط دوجانبه بر اساس برنامه‌ای مشخص برای افزایش مبادلات تجاری و تقویت مناسبات میان ملت بحرین و ساکنان اسرائیل است».

بر اساس این گزارش، تمرکز این سند بر جوانان و «عرضه روابط دو کشور به مثابه یک الگوی هم‌زیستی و تسامح میان ادیان و فرهنگ‌ها در کشورهای منطقه و جهان و حمایت از تلاش‌های جاری در چارچوب روند صلح در خاورمیانه به منظور تقویت امنیت و ثبات در منطقه است».

در این سند، عرصه‌های نوآوری، بازرگانی، سرمایه‌گذاری، امنیت غذایی و آبی، تغییرات زیست‌محیطی، انرژی‌های تجدیدپذیر، بهداشت، آموزش و پرورش، آموزش عالی، امنیت سایبری و گردشگری به عنوان عرصه‌های اصلی همکاری به شمار آمده است.

نشست نقب روز دوشنبه (28 مارس) با حضور وزرای امور خارجه اسرائیل، امریکا و 4 کشور عربی در جنوب اسرائیل و بدون صدور بیانیه ای مشترک برگزار شد.

پیش از این وزرای دفاع اسرائیل و بحرین نیز توافق‌نامه‌ای برای تقویت همکاری‌های اطلاعاتی و برگزاری دوره‌های مشترک و همکاری در صنایع دفاعی امضا کرده بودند.

منبع
الجزیره

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا