اجتماعیخبر اول

آداب و رسوم خاص رمضان در کویت

در تاریخ 15 شعبان، کوبیدن گندم و بلغور در جشنی که زنان و کودکان در آن حضور داشتند و تا طلوع خورشید ادامه داشت، آغاز می شد.

میدل ایست نیوز: به نوشته وبگاه الجزیره، بسیاری از کهنسالان در کشور کویت، مراسم و آیین های قدیمی بسیاری از ماه مبارک رمضان در کویت را به یاد می آورند.

برخی از آنها در بخشی از این آیین ها حضور داشته اند و یا از کسانی که این آیین ها را در گذشته دیده اند، خاطرات مربوط به آنها را شنیده اند.

ماه رمضان در کویت در زمان گذشته لذت خاصی داشت و برخی آن را به دلیل سادگی زندگی در قدیم می دانند و نزدیکی مردم و شناخت آنها از یکدیگر که به علت محدود بودن منطقه مسکونی و اتصال خانه ها به یکدیگر در قدیم بوده است.

خانه های مردم کویت در گذشته توسط دیوارهایی احاطه شده بود تا از مردم محافظت شود.

«دکتر خالد الشطی»، رئیس مرکز اقدامات بشردوستانه کویت در کتاب خود، اعمال خیریه قدیم کویت در مناسبت ‌های فصلی، برخی از ویژگی ‌های ماه رمضان در کویت قدیم را آورده است.

وی به این نکته اشاره می کند که مردم کویت در قدیم، آمادگی برای ورود به ماه مبارک رمضان را با آماده کردن مواد غذایی مورد نیاز برای یک ماه از ابتدای ماه شعبان آغاز می کردند.

از مهم ترین این مواد غذایی خرما بود که از شهر بصره آورده می شد و همچنین برنج که از هند وارد می شد و در تاریخ 15 شعبان، کوبیدن گندم و بلغور در جشنی که زنان و کودکان در آن حضور داشتند و تا طلوع خورشید ادامه داشت، آغاز می شد.

نویسنده ذکر می ‌کند که از مقدمات اولیه ماه رمضان، مرمت دفاتر، قرار دادن دیگ ها و ظرف های بزرگ بر روی شترها و انتقال آنها از انبار خانه ‌های بزرگ به بازار مسگرها بوده که ویژه براق کردن آلومینیوم بوده است.

این کار به منظور آماده کردن ظروف و دیگ ها برای پخت غذا در ولیمه های افطار بوده است که در بازارها و دفاتر و میان فقرا و در خانه های وقف شده توزیع می شد.

چند روز پیش از پایان ماه شعبان، زنان برخی از خانواده های نیازمند در خیابان ها می گشتند و آوازی سنتی را می خواندند که کریش نامیده می شود و آن، یک روز مانده به آغاز ماه رمضان است و این کار برای یادآوری تاجران برای کمک به آنها انجام می شد.

دکتر الشطی به وبگاه الجزیره می گوید: روز 30 شعبان که آن را کریش می نامند شبیه برگزاری یک جشنواره بود و وعده افطار در خانه بزرگ خانواده آماده می شد و همه برای صرف غذا و آماده شدن برای ورود به ماه مبارک به خانه بزرگ خانواده می آمدند.

در ماه رمضان در کویت، زنان برای برگزاری نماز تراویح به مساجد می رفتند.

رسم شلیک توپ برای اعلام افطار در سال 1859 وارد کشور کویت شد، ولی مسحراتی پیش از اذان صبح در محله ها گردش می کرد و مردم را برای سحر از خواب بیدار می کرد و معمولا وعده سحری از خرما و برنج همراه با شیر(شیربرنج) تشکیل می شد.

الشطی در ادامه می افزاید روزهای 13 و 14 و 15 ماه رمضان از گذشته تا به امروز به رسم قرقیعان معروف بوده است و در این مراسم، کودکان به خیابان می آیند و درِ خانه همسایه ها را می کوبند و همسایه ها به آنها شیرینی و شکلات، از جمله شیرینی زولوبیا و لقیمات(نوعی بامیه) و مقداری پول می دهند.

ماه رمضان در گذشته در کویت با رسم نقصه معروف بود و این رسم عبارت است از دادن هدیه ای به مناسبت ورود به ماه مبارک رمضان از طرف صاحب خانه به همسایه ها و دوستان و بستگان و می تواند غذا یا عود یا عطر یا لباس باشد.

 

 

 

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا