اقتصادیسیاسی

امیرعبداللهیان از مذاکرات با عراق و ترکیه درباره مسائل آبی خبر داد

وزیر امور خارجه ایران گفت که در طول فعالیت دولت کنونی ایران دیدارهای دو جانبه‌ای با ترکیه، عراق و افغانستان جهت پیگیری حق‌آبه‌های مرزی انجام شده است.

میدل ایست نیوز: وزیر امور خارجه ایران با اشاره به تشکیل کمیته مشترک بین وزارتخانه‌های خارجه، کشور و نیروی ایران برای پیگیری تخصصی موضوعات مرتبط با رودخانه‌های مرزی و سدسازی در برخی کشورهای همسایه، گفت: در طول فعالیت دولت کنونی ایران دیدارهای دو جانبه‌ای هم با ترکیه، عراق و افغانستان جهت پیگیری حق‌آبه‌های مرزی داشتیم.

به گزارش خبرگزاری ایرنا، حسین امیرعبداللهیان پیرامون اقداماتی که وزارت امور خارجه ایران در حوزه دیپلماسی آب انجام داده است، گفت: در وزارت امور خارجه کمیته‌ای را تشکیل دادیم که تاکنون دو یا سه جلسه آن برگزار شده است، با وزیر نیرو نیز هماهنگی‌هایی داشته‌ایم.

وزیر امور خارجه ایران در ادامه اظهار کرد: کمیته‌ای هم بین وزارتخانه‌های خارجه، کشور و نیرو تشکیل شده است تا به طور تخصصی موضوعات مرتبط با رودخانه‌های مرزی و سدسازی در برخی کشورهای همسایه، مورد بررسی قرار گیرد.

وی افزود: از سوی دیگر در مدتی که مسئولیت دستگاه دیپلماسی را به عهده گرفتم، به طور دوجانبه با وزیر امور خارجه ترکیه درباره سدهایی که بر روی رودخانه ارس زده شده و می‌تواند تاثیرگذار باشد، گفت وگو کردیم، همچنین با طرف عراقی نیز گفت وگوهایی در این زمینه داشتیم.

رئیس دستگاه دیپلماسی ایران یادآور شد: در این مدت با هیات حاکمه موقت فعلی افغانستان گفت وگو کرده‌ایم. همچنین از ترکیه نیز هیاتی در پایان سال گذشته به ایران آمد و کمیته مشترکی برای پیگیری موضوعات مربوطه طراحی کردیم، اقدام مشابهی را در موضوع افغانستان انجام دادیم و باید دنبال کنیم تا به نتیجه برسیم.

پیش از این وزیر منابع آبی عراق بارها از عملکرد ایران در پرونده آب های مشترک انتقاد و تأکید کرده بود که ایران به تماس های عراق برای مذاکره در این پرونده پاسخ نداده است.

منبع
ایرنا

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا