اجتماعیخبر اول

آیین های معروف ماه رمضان در مراکش

مردم مراکش، هفته ها پیش از ماه رمضان به نظافت مساجد محله ها می پردازند و بازارها و خیاطی های سنتی بسیار پر ازدحام است.

میدل ایست نیوز: به نوشته وبگاه موضوع، ماه رمضان در همه کشورهای اسلامی از اهمیت بسیاری برخوردار است و رمضان در مراکش نیز مانند دیگر کشورهای اسلامی از جایگاه خاصی برخوردار است و در این ماه مبارک، مساجد از جمعیت پر می شوند و صدای تلاوت آیه های قرآن کریم شنیده می شود.

به نوشته وبگاه العین الإخباریه، پس از دو سال وقفه، مردم مراکش مشتاق اقامه نماز تراویح و تهجد در مساجد مختلف کشور هستند.

به علت همه گیری کرونا، دولت مراکش تصمیم به بستن کامل مساجد در طول ماه رمضان در مراکش در سال 2020 گرفت، در حالی که مساجد در رمضان سال 2021 نیمه تعطیل بود.

مردم مراکش در ماه مبارک رمضان، به ویژه برای ادای نماز صبح و عشاء و پس از آن، نماز تهجد و تراویح بسیار به مساجد می روند.

مردم مراکش، هفته ها پیش از ماه مبارک رمضان به نظافت مساجد محله ها می پردازند و آنها را برای پذیرایی از نمازگزاران که گاهی تعداد آنها از هزاران نفر فراتر می رود، آماده می کنند.

در ماه رمضان در مراکش، بازارهای سنتی و خیاطی های سنتی بسیار پر ازدحام است و تمایل زنان و مردان برای استفاده از لباس های سنتی افزایش می یابد، چه لباس های سنتی جلابه برای زنان و مردان و چه قفطان که زنان در شب های ماه رمضان که افراد خانواده جمع می شوند به تن می کنند.

محله های مراکش، چند هفته پیش از ماه رمضان پر از رایحه خوش غذاهای مراکشی است که توسط مادران به روش خاص آنها تهیه می شود.

اولین چیزی که زنان مراکشی در ماه رمضان تهیه می کنند، شباکیه و سلو است که همراه با چای در جلسات ماه مبارک سرو می شوند.

شیرینی شباکیه از آرد و تخم مرغ و برخی مواد دیگر تشکیل شده است و این شیرینی در عسل قرار داده می شود و بر روی آن کنجد می پاشند، ولی شیرینی سلو از مخلوطی از برخی دانه ها و همچنین بعضی میوه های خشک همراه با آرد و عسل طبیعی تشکیل شده است.

یکی دیگر از رسوم ماه رمضان در مراکش، نفار یا مسحراتی است و او شخصی است که با طبلی به دست از کنار خانه ها می گذرد و مردم را برای خوردن وعده سحری بیدار می کند.

به نوشته وبگاه الجزیره، جشن های ماه مبارک رمضان در شب بیست و هفتم که به عقیده مردم مراکش شب قدر به شمار می رود به اوج خود می رسد.

در این شب، سنت های دیگری وجود دارد و بیشتر والدین فرزندان خردسال خود را به روزه گرفتن تشویق می کنند و این شب مبارک و مقدسی است که در آن، خانه ها با بخور معطر می شود و صدقه داده می شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا