اجتماعی

آداب و رسوم مردم مراکش در ماه مبارک رمضان

پوشیدن لباس سنتی مراکشی در ماه رمضان یکی از رسومی است که مردم مراکش همچنان آن را انجام می دهند و آن را در دیدارهای خانوادگی و هنگام ادای نماز در مسجد به تن می کنند.

میدل ایست نیوز: به نوشته وبگاه تطویر، ماه مبارک رمضان در کشور مراکش با آداب و سنت های ویژه آن شناخته می شود و به روشی که شایسته این ماه مقدس است از آن استقبال می شود و همه خانواده های مراکشی خود را برای ورود به این ماه آماده می کنند و مردم مراکش دارای آداب و رسوم خاص خود در این ماه مبارک هستند.

آداب و رسوم ورود به ماه رمضان و استقبال از آن در مراکش متنوع است و با خرید مواد مورد نیاز برای تهیه شیرینی ها و غذاهای ویژه این ماه آغاز می شود.

روزهای پیش از ماه رمضان در مراکش عواشر نامیده می شود و مردم مراکش در این ایام، ورود به ماه مبارک را با عبارت عواشر مبارک به یکدیگر تبریک می گویند.

آمادگی برای ورود به ماه مبارک در اواخر ماه شعبان با تمیز کردن خانه ها و مساجد و خریدن ظرف های جدید و مصرف بیشتر خرما آغاز می شود.

ماه رمضان در مراکش با غذاهای ویژه این ماه شناخته می شود که همه زنان خانه دار سعی می کنند آنها را تهیه کنند، از جمله این غذاها، سوپ حریره است و حریره کلمه ای آمازیغی(بربری) به معنای سوپ است.

این سوپ از آرد و گوجه فرنگی و نخود و عدس و تکه های گوشت با گشنیز و جعفری و دیگر سبزیجات تشکیل شده است.

شیرینی شباکیه(نوعی شیرینی مراکشی) و سلو و بغریر و همچنین انجیر خشک که مردم مراکش به آن شریحه می گویند و خرما و شربت های مختلف از دیگر غذاها و خوراکی های ویژه ماه رمضان در مراکش است.

پوشیدن لباس سنتی مراکشی در ماه رمضان یکی از رسومی است که مردم مراکش همچنان آن را انجام می دهند و مردان و زنان و کودکان آن را در دیدارهای خانوادگی و هنگام ادای نماز در مسجد، به ویژه نماز تراویح به تن می کنند.

بازارهای شهرهای مراکش در ماه مبارک جنب و جوش دیگری پیدا می کنند و خرید از مغازه هایی که لباس های سنتی می فروشند افزایش می یابد و صاحبان این مغازه ها سعی می کنند اجناس متنوعی را عرضه کنند.

زندگی اجتماعی در مراکش در ماه رمضان تغییر بسیاری می کند و صبح ها خیابان ها و کوچه ها کاملا خالی از مردم است و تنها برخی کارگران یا کودکانی که بازی می کنند در خیابان هستند، ولی به محض اینکه به پایان روز و زمان افطار نزدیک می شویم زندگی به جریان می افتد و خیابان ها و راه ها از عابرین و ماشین ها پر می شوند و تاجران، مغازه های خود را باز می کنند و فعالیت اقتصادی از سر گرفته می شود.

به محض شنیدن صدای اذان مغرب در هنگام افطار دوباره خیابان ها از جمعیت خالی می شوند و بیشتر مغازه ها درهای خود را می بندند و جنب و جوش بازارها تا یک ساعت پس از افطار به حالت قبل برنمی گردد.

مردم مراکش در شب های ماه رمضان به مساجد سرازیر می شوند و برای ادای نماز تراویح، مساجد مراکش پر می شوند.

بعد از نماز تراویح برخی از مردم مراکش، جلسات شب نشینی خانوادگی و لطیفه گویی و گفتگو را همراه با چای نعناع و شیرینی سفوف یا سلو ترتیب می دهند که یک شیرینی‌های محلی است که زنان مراکشی در ماه شعبان تهیه می کنند و از آرد تفت داده شده و بادام و کنجد و رازیانه و مواد دیگر تشکیل شده است.

منبع
تطویر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا