سیاسی

سیاستمدار عراقی: کردها و اهل سنت نمی خواهند مسئول دودستگی شیعیان باشند/اهل سنت گوش به فرمان مسعود بارزانی هستند

یک سیاستمدار عراقی پیش بینی کرد که در روزهای آینده ابتکار عمل های غافلگیرکننده برای برون رفت از بن بست سیاسی در عراق مطرح شود.

میدل ایست نیوز: یک سیاستمدار عراقی پیش بینی کرد که در روزهای آینده ابتکار عمل های غافلگیرکننده برای برون رفت از بن بست سیاسی در عراق مطرح شود.

به گزارش پایگاه عراقی «المرکز الخبری الوطنی»، «عزت الشابندر»، سیاستمدار عراقی، در مصاحبه‌ای تلویزیونی تأکید کرد که مقتدی صدر برای حل بحران سیاسی در عراق سه گزینه در پیش دارد که اولین آنها تشکیل دولت اکثریت ملی بر اساس دیدگاه خودش بدون حضور برخی گروه‌های چارچوب هماهنگی است.

او گفت که گزینه دوم این است که صدر با برخی گروه‌های چارچوب هماهنگی به توافق برسد که نخست‌وزیری از خارج جریان صدر انتخاب شود و گزینه سوم این است که صدر به اپوزیسیون درون مجلس بپیوندد.

الشابندر افزود که شخصا فکر می‌کند که صدر در پی گزینه سوم باشد تا با تشکیل اپوزیسیون همه چیز به اول برگردد.

به گفته این سیاستمدار عراقی، اهل سنت به رهبری خمیس الخنجر و محمد الحلبوسی بر اساس تصمیم و اراده مسعود بارزانی عمل می‌کنند و احتمالا شاهد ابتکار عمل‌هایی از جانب کردها و اهل سنت برای حل بحران خواهیم بود.

وی گفت که هنوز برای مطرح شدن ابتکار عمل‌های غافلگیرکننده زمان هست و افزود که حزب دموکرات و اهل سنت نمی‌خواهند مسئول شکاف در میان شیعیان باشند.

الشابندر افزود که برخلاف ائتلاف سه‌جانبه صدر و بارزانی و الحلبوسی، چارچوب هماهنگی تصور روشنی از آنچه دنبال آن است دارد و نه می‌خواهد به تنهایی دولت را تشکیل دهد و نه می‌خواهد جریان صدر به تنهایی دولت را تشکیل دهد.

او گفت که چارچوب هماهنگی در پی تشکیل دولت توافقی است و این چیزی است که از اول مطرح کرده و باید چارچوب هماهنگی و جریان صدر برای نجات روند سیاسی کشور با یکدیگر وارد مذاکره شوند.

وی درباره بازگشت شماری از سران سیاسی اهل سنت به عراق گفت که «رافع العیساوی» و «علی حاتم السلیمان» تأثیر فراوانی در میان اهل سنت دارند و حضور آنان از تمرکز رهبری اهل سنت عراق در یک شخص می‌کاهد.

الشابندر گفت که السلیمان و العیساوی با همکاری با چارچوب هماهنگی موافقت نکرده‌اند.

وی تأکید کرد که علی حاتم السلیمان تحت پیگرد قضائی نیست و پیش‌تر اظهاراتی مطرح کرده بود که بعدا بابت آنها عذرخواهی کرد.

منبع
المرکز الخبری الوطنی

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا