اجتماعیخبر اول

بحران مسکن با افزایش شدید قیمت در عراق

کشور عراق از بحران مسکن رنج می برد و 50 درصد از مردم عراق مسکن مناسب ندارند.

میدل ایست نیوز: به نوشته وبگاه ایندیپندنت عربی، قیمت املاک و مستغلات در بغداد، پایتخت عراق، پس از کمتر از یک سال دوباره افزایش یافته است، زیرا بسیاری از شهروندان به سرمایه گذاری پول خود در این بخش روی آورده اند و به علت کاهش اعتماد به بانک های عراقی، از مشارکت در پروژه ها یا سپرده گذاری آنها در بانک ها خودداری می کنند.

با وجود تأثیرات بحران اقتصادی در کشور عراق که ناشی از مشکلات ایجاد شده از همه گیری کرونا، حمله نظامی روسیه به اوکراین، افزایش قیمت مواد غذایی و کاهش سرمایه گذاری در بخش گردشگری و صنعت بوده ، بازار املاک و مستغلات به دور از این تحولات بوده است.

قیمت املاک در بغداد شاهد افزایش قابل توجهی بوده است و در برخی مناطق نسبت به سال های گذشته دو برابر شده است.

این امر بر گروه های بسیاری از طبقه متوسط جامعه ​​تأثیر گذاشته است که پس ‌انداز آنها اکنون قادر به رقابت با صاحبان دفاتر املاک و سرمایه ‌گذاران در این بخش نیست که اکثر خرید و فروش‌ ها و تعیین قیمت ‌ها توسط آنها انجام می شود.

کارشناسان، علت این امر را سرمایه گذاری ثروتمندان و صاحبان اموال بغداد در بازار املاک می دانند، زیرا با توجه به افزایش شدید جمعیت، به ویژه در پایتخت که بر اساس آمارهای رسمی به حدود هشت میلیون نفر رسیده است، امن ترین سرمایه گذاری است.

از سال 2014، بغداد شاهد ساخت حدود 16 مجتمع مسکونی با بیش  از 60 هزار واحد مسکونی بوده است که تعداد زیادی از آنها به دلیل قیمت های بالا فروخته نشدند و همین امر باعث شد تا دولت عراق دستورالعمل هایی را به بانک ها برای اعطای وام به کسانی که مایل به خرید این خانه ها هستند، ابلاغ کند.

به گفته یکی از صاحبان بنگاه های املاک در بغداد، قیمت ها به علت تقاضای رو به رشد به طور دائم در حال افزایش است.

وی در ادامه به این نکته اشاره کرد که تقاضای رو به افزایشی از جانب طبقات متوسط جامعه برای خرید املاک با مساحت کوچک بین 50 تا 100 مترمربع وجود دارد، با وجودی که قیمت یک متر از سه میلیون دینار(حدود 2100 دلار) در برخی مناطق فراتر رفته است.

وی در ادامه افزود که سرمایه گذاری در املاک امن تر از سرمایه گذاری های دیگر است و برخی از مردم برای سرمایه گذاری و برخی دیگر برای تجارت و برخی برای سکونت اقدام به خرید ملک می کنند.

وی همچنین گفت: درصد بالایی از مشتریان، خانه های خود را می فروشند تا در مناطق دارای خدمات بهتر یا دورتر از مکان های ناامن ساکن شوند.

وی همچنین به این نکته اشاره کرد که املاکی وجود دارد که با قیمت های نجومی و به قیمت میلیون ها دلار در برخی مناطق گران قیمت در پایتخت، به ویژه در مناطق جادریه و منصور و مامون و قادسیه در کنار کرخ و زیونه در کنار رصافه فروخته شده است.

به گفته «سلام سمیسم»، کارشناس مسائل اقتصادی، علت افزایش قیمت املاک در بغداد این است که صاحبان اموال در املاک سرمایه گذاری می کنند، به ویژه با وجود کمبود واحدهای مسکونی در عراق که باعث افزایش بیشتر قیمت ها شده است.

وی در ادامه افزود که برخی به عنوان بخشی از پولشویی در املاک سرمایه گذاری می کنند و همچنین گفت که وام های بانکی، افزایش قیمت ها را تشدید کرده است، زیرا بانک ها مبالغی را در بازار قرار داده اند که منجر به افزایش تورم شده است.

به گفته «باسم جمیل»، کارشناس مسائل اقتصادی، کشور عراق از بحران مسکن رنج می برد؛ چنان که 50 درصد از مردم عراق مسکن مناسب ندارند که در کنار کمبود عرضه باعث افزایش تقاضا شده است.

وی در ادامه به این نکته اشاره کرد که این امر باعث شد که بسیاری در بخش املاک سرمایه گذاری کنند، به ویژه با وجود افزایش جمعیت که هر سال به یک میلیون نفر می رسد و نیازمند فراهم کردن 250 هزار واحد مسکونی در هر سال است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا