خبر اولسیاسی

اعزام نیروهای زرهی و پرواز بالگردهای نظامی ارتش عراق در آسمان سنجار

منابع نظامی عراق در استان نینوا (شمال عراق) از ارسال نیروهای زرهی به شهر سنجار و پرواز بالگردهای نظامی بر فراز شهر خبر دادند.

میدل ایست نیوز: منابع نظامی عراق در استان نینوا (شمال عراق) از ارسال نیروهای زرهی به شهر سنجار و پرواز بالگردهای نظامی بر فراز شهر خبر دادند.

به گزارش «العربی الجدید»، دولت عراق تلاش می‌کند که کنترل کامل همه نقاط این شهر نزدیک به مرز سوریه را به دست بگیرد اما شبه‌نظامیان وابسته به حزب کارگران کردستان مانع از این کار می‌شوند.

گروه‌های شبه‌نظامی «ایزدی خان» و «یگان‌های محافظ سنجار» از گروه‌هایی هستند که از چند روز پیش مانع از ورود نیروهای ارتش عراق به مناطق و محله‌های تحت نفوذ خود شده‌اند.

سرهنگ «محمد الجحیشی»، از ستاد فرماندهی عملیات نینوا، تأکید کرد که ارتش عراق به ساختمانی که تک‌تیراندازان از فراز آن نیروهای ارتش عراق را هدف قرار دادند حمله کرده است. او گفت که این ساختمان در روستای سنونی در شمال سنجار بوده است.

وی گفت که در این حمله ارتش عراق دو عنصر شبه‌نظامیان «ایزدی خان» کشته شده‌اند.

الجحیشی تأکید کرد که نیروهای ارتش مسیر سنجار به سنونی و چند مسیر دیگر را بسته و با زرهی‌های ابرامز و بالگردهای جنگی اعزام شده به منطقه در اطراف این شهر مستقر شده‌اند.

وی گفت که تنش‌ها از وقتی شدت گرفته که شبه‌نظامیان مانع از تحرک یک کاروان نظامی ارتش عراق شده و یک منطقه را «خاص خود» دانسته و تأکید کرده‌اند که ارتش حق ورود به آنها را ندارد.

به گفته الجحیشی نیروهای ارتش از طریق بلندگو اعلام کرده‌اند که به هر نقطه‌ای در خاک کشور که  اراده کنند می‌روند و هیچ گروهی حق بستن راه به روی آنها را ندارد.

وی افزود که وضعیت در شهر سنجار آرام است اما بر منطقه سنونی در شمال سنجار تنش حاکم است چون شبه‌نظامیان برای رویارویی با ارتش عراق سنگر گرفته‌اند.

شب گذشته (یکشنبه 1 مه) شبه‌نظامیان «یگان‌های محافظ سنجار» در پی ترور یک افسر بلندپایه تیپ 72 ارتش عراق برآمدند و در این حمله دو سرباز عراقی زخمی شدند.

در ماه گذشته دو هیئت امنیتی بلندپایه به منظور تفاهم با گروه‌های شبه‌نظامی وابسته به پ‌ک‌ک درباره مأموریت ارتش عراق به سنجار اعزام شدند.

از سوی دیگر، «حاتم صبور»، عضو شورای شهر سنجار، تأکید کرد که نیروهای ارتش پوسترهای عبدالله اوجلان و پرچم‌های حزب کارگران و گروه‌های وابسته به آن را برچیده و به جای آن پرچم عراق را برافراشته است.

او گفت که اعزام نیروهای زرمی جدید نشان می‌دهد که ارتش عراق عزم خود را برای ورود به همه مناطق سنجار جزم کرده است.

یک سال پیش، توافق بازگشت ثبات و عادی‌سازی اوضاع در شهر سنجار میان بغداد و اربیل در سه محور، امنیتی، اداری و بازسازی به امضا رسید.

در محور امنیتی این توافق تصریح شده که پلیس و دستگاه‌های امنیت ملی و اطلاعات منحصرا مسئولیت امنیت داخل سنجار را برعهده خواهند داشت و دیگر یگان‌ها و گروه‌های مسلح با نظارت فرماندهی عملیات مشترک و الحشد الشعبی به خارج از شهر انتقال داده خواهند شد.

نیروهای حزب کارگران و متحدانشان در سنجار تاکنون مانع از اجرای کامل این توافق شده اند.

منبع
العربی الجدید

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا