خبر اولسیاسی

فرصت 15 روزه صدر به نیروهای مستقل برای تشکیل دولت جدید عراق

مقتدی صدر از نیروهای مستقل خواست که ظرف 15 روز دولت جدید را در عراق تشکیل دهند و افزود که ائتلاف سه جانبه به این دولت رأی می دهد اما جریان صدر در آن مشارکت نخواهد داشت.

میدل ایست نیوز: مقتدی صدر از نیروهای مستقل خواست که ظرف 15 روز دولت جدید را در عراق تشکیل دهند و افزود که ائتلاف سه جانبه به این دولت رأی می دهد اما جریان صدر در آن مشارکت نخواهد داشت.

مقتدی صدر در اولین اظهار نظر سیاسی بعد از «روزه سکوت» خود با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که بعد از مشورت با متحدان خود در ائتلاف «انقاذ وطن» راهکار تازه‌ای را مطرح می‌کند.

او تأکید کرد که فرایند سیاسی عراق سه ضلع دارد که اولین آنها ائتلاف «انقاذ وطن» (صدر، بارزانی، الحلبوسی) است که از تشکیل دولت اکثریت ملی حمایت می‌کند اما به علت حکم دستگاه قضائی درباره فعالیت یک‌سوم شکننده حساب تاکنون تشکیل دولت اکثریت به تأخیر افتاده است.

وی افزود که ضلع دوم چارچوب هماهنگی است که در پی تشکیل دولت توافقی است و با وجود مهلت چهل روزه برای تشکیل دولت مورد نظرش، در این باره شکست خورده است.

صدر تأکید کرد که ضلع سوم نمایندگان مستقل هستند و از آنان خواست که «فراکسیون مستقلی» تشکیل دهند که از حداقل 40 کرسی تشکیل شود و هیچ عضو چارچوب هماهنگی در آن حضور نداشته باشد.

او از این افراد مستقل خواست که به «فراکسیون اکثریت» یعنی ائتلاف «انقاذ وطن» بپیوندند و دولت مستقلی تشکیل دهند که «بعدا جزئیات آن را خواهیم گفت».

صدر تأکید کرد که ائتلاف انقاذ وطن به دولت پیشنهادی این فراکسیون مستقل رأی خواهد داد و جریان صدر در آن مشارکت نخواهد کرد.

او به این نیروهای مستقل 15 روز فرصت داد که این هدف را عملی کنند و افزود که این مهلت برای تسریع در پایان دادن به مشکلات مردم تعیین شده است.

وی همچنین از «کسانی در چارچوب هماهنگی که به آنان حسن ظن داریم» خواست که به ائتلاف با جریان صدر بپیوندند و منافع ملی را بر منافع دیگر اولویت دهند و از تلاش  برای کشاندن کشور به بن‌بست سیاسی خارج شوند.

در این بیانیه تأکید شده که صدر آن را در 27 ماه رمضان (جمعه گذشته) نوشته است.

صبح امروز چارچوب هماهنگی نیروهای سیاسی شیعه (همه گروه های شیعی به جز جریان صدر) ابتکار عمل تازه ای برای برون رفت از بن بست سیاسی در عراق پیشنهاد کرد.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا