اقتصادیخبر اولسیاسی

وزیر امور خارجه ایران: با صدای بلند می گوییم با سدسازی های ترکیه مخالفیم

حسین امیر عبداللهیان ضمن اعلام مخالفت با سدسازی ترکیه در آب های مرزی، گفت هم ایران و هم عراق از این موضوع متضرر می شوند.

میدل ایست نیوز: حسین امیر عبداللهیان، وزیر امور خارجه ایران با بیان اینکه از سدسازی ترکیه بر آب‌های مرزی قانع نیستیم، گفت: با صدای بلند اعلام می‌کنیم که این اقدام ترکیه برای ما قابل قبول نیست و با آن مخالفیم.

به گزارش ایرنا، وزیر امور خارجه ایران صبح امروز سه‌شنبه در صحن علنی مجلس شورای اسلامی ایران با اشاره به تلاش‌های دستگاه دیپلماسی برای موضوع آب‌های مرزی، گفت: ما هیچ اختلاف نظری در زمینه آب‌های مرزی با نمایندگان نداریم؛ بلکه از آنها کمک می‌خواهیم که بتوانیم این موضوع را به نتیجه برسانیم.

وی افزود: این موضوع را در ماه های گذشته حداقل سه بار در دو دیدار حضوری در نیویورک و تهران و در تماس تلفنی با وزیر امور خارجه ترکیه مطرح کردم و از وی خواستم به رسم همسایگی توجه جدی نسبت به سدسازی ها روی رودخانه ارس انجام دهد، علی رغم اینکه هیچ قرارداد دوجانبه ای بین تهران و آنکارا از گذشته در موضوع همکاری های آبی وجود ندارد، ولی درخواستی را 4 ماه پیش از دولت ترکیه به عمل آوردیم مبنی بر اینکه یک کمیته مشترک آبی دوجانبه تشکیل دهیم تا بتوانیم نگرانی های این حوزه را برطرف کنیم تا مطمئن شویم سدسازی های ترکیه تاثیر منفی بر آب وارداتی به جمهوری اسلامی ایران ندارد.

وزیر امور خارجه ایران اضافه کرد: همچنین ما در وزارت امور خارجه گفت‌وگوهای مفصلی با طرف عراقی داشتیم. رئیس جمهور ایران در این زمینه هم دستوراتی به وزارت نیرو، هم به وزارت امور خارجه و به همه دستگاه‌های مربوطه داده‌اند و اقداماتی در این زمینه صورت گرفته است.

امیرعبداللهیان تصریح کرد: ما در وزارت امور خارجه از سدسازی ترکیه بر روی آب‌های مرزی قانع نیستیم و با صدای بلند اعلام می‌کنیم که این اقدام ترکیه برای ما قابل قبول نیست و با آن مخالفیم. دولت و مجلس باید در این زمینه دست به دست هم بدهند. با دولت عراق نیز به طور مستمر در تماس هستیم؛ زیرا هم ما و هم عراق از این موضوع متضرر می‌شویم.

وی درخصوص پیگیری موضوع سدسازی از طریق سازمان‌های بین‌المللی گفت: اگر دولت ترکیه عضو کنوانسیون 1997 نیویورک بود ما می‌توانستیم از دولت ترکیه در سازمان‌های بین‌المللی شکایت کنیم اما به دلیل اینکه ترکیه عضو این کنوانسیون نیست، باید موضوع را از طریق گفت‌وگو و مذاکره دو جانبه پیگیری کنیم.

امیرعبداللهیان با اشاره به سفر هیات کارشناسان وزارت امور خارجه و وزارت نیرو به ترکیه در قالب کمیته مرزی مشترک گفت: گفت وگوهای خوبی در قالب این سفر صورت گرفت و قرار است به زودی هیات متفاوتی از ترکیه در این رابطه به ایران سفر کند و همه اقدامات حقوقی، سیاسی و دیپلماتیک لازم در این موضوع بین ایران و ترکیه انجام شده و من از شما و نمایندگان به خاطر توجه به این موضوع تشکر می کنم.

منبع
ایرنا

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا