اقتصادیخبر اول

پروژه بزرگ همکاری کشاورزی عراق و عربستان به کجا انجامید؟

در پی انتشار اخباری درباره منتفی شدن همکاری عراق و عربستان در توسعه هزاران هکتار زمین کشاورزی، سخنگوی وزارت کشاورزی عراق تأکید کرد که این پروژه به قوت خود باقی است.

میدل ایست نیوز: در پی انتشار اخباری درباره منتفی شدن همکاری عراق و عربستان در توسعه هزاران هکتار زمین کشاورزی، سخنگوی وزارت کشاورزی عراق تأکید کرد که این پروژه به قوت خود باقی است.

چند روز پیش، رسانه‌های عراقی گزارشی به نقل از یک نهاد امریکایی منتشر کردند که در آن ادعا شده بود که عراق «به روشی حساب‌نشده و غیر قابل درک به عربستان اعلام کرده که نمی‌تواند آب‌های لازم برای مشارکت در پروژه پیشنهادی عربستان برای کشاورزی در یک و نیم میلیون هکتار در خاک عراق را تأمین کند».

این خبر البته هیچ منبع موثقی نداشت و هیچ نهاد امریکایی چنین چیزی را منتشر نکرده بود.

در این راستا، «حمید النایف»، سخنگوی وزارت کشاورزی عراق، در گفت‌وگو با شبکه «الحره» تأکید کرد که این خبر کاملا بی اساس است.

او گفت که طرف عراقی گام‌هایی در این مسیر برداشته و مذاکراتی با طرف عربستانی داشته و موضوع همچنان به قوت خود باقی است و باید منتظر تشکیل دولت جدید عراق شد تا وارد مرحله امضای قراردادها شویم.

النایف افزود که پروژه‌ای در این حجم نیاز به مصوبات مجلس و دولت دارد و دولت پیشبرد امور صلاحیت اجرای چنین پروژه‌ای را ندارد.

در اواخر دولت «حیدر العبادی» با بهبود روابط عراق و عربستان، دو کشور تفاهم‌نامه‌ای درباره همکاری در بخش کشاورزی و صنایع و بازرگانی امضا کردند.

در اوایل 2019، عراق خبر داد که شرکت «المراعی» عربستان پروژه‌ای برای کشاورزی و دامداری و صنایع غذایی در مناطق صحرایی عراق تعریف کرده که شامل 425 هزار هکتار زمین در استان‌های انبار و مثنی و نجف اشرف می‌شود.

این پروژه شامل کاشت 10 میلیون نخل و ایجاد شهرک‌های صنعتی و پرورش گاو می‌شود و پیش‌بینی می‌شود که بیش از 60 هزار فرصت شغلی ایجاد کند.

این در حالی است که عراق سال‌هاست گرفتار بیابان‌زایی و کاهش زمین‌های کشاورزی به علت تغییرات اقلیمی است.

در نوامبر 2020، وزارت کشاورزی عراق اعلام کرد که ذخایر آب‌های زیرزمینی این منطقه اجازه اجرای چنین پروژه‌ عظیمی را نمی‌دهد.

بر اساس آنچه اعلام شده لازمه اجرای این پروژه پایداری 50 ساله ذخایر آبی این منطقه است.

با وجود این، «احسان الشمری»، کارشناس سیاسی عراقی، تأکید کرد که این پروژه هدف حملات سیاسی قرار گرفت.

به گفته وی، این پروژه در چارچوب تبدیل عراق به یک رکن مهم در نظام امنیت غذایی منطقه جای می‌گیرد.

در سال گذشته، ریاض و ابوظبی که میزبان «مصطفی الکاظمی»، نخست وزیر عراق، بودند هرکدام اعلام کردند که 3 میلیارد دلار در صندوق مشترک سرمایه گذاری دوجانبه خواهند پرداخت.

منابع عراقی تأکید کردند که اکثر پروژه هایی که با عربستان و امارات اجرا خواهد شد به بخش کشاورزی و مواد غذایی مربوط می شود و افزود که عربستان درصدد سرمایه گذاری در منطقه دشت حاصلخیز سماوه تا استان انبار در فضایی به وسعت 250 هزار هکتار است.

منبع
الحره

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا