خبر اولسیاسی

ضمانت های امریکا به «عبدالفتاح السیسی» در قبال تعهدات مصر

در سفر اخیر مشاور امنیت ملی امریکا به قاهره ضمانت‌هایی به مصر درباره بحران‌های انرژی و غذا و مسئله سد النهضه داده شده است.

میدل ایست نیوز: منابع مصری خبر دادند که در سفر اخیر مشاور امنیت ملی امریکا به قاهره ضمانت‌هایی به مصر درباره بحران‌های انرژی و غذا و مسئله سد النهضه داده شده است.

به گزارش «العربی الجدید»، منابع مطلع مصری تأکید کرده‌اند که سفر اخیر سولیوان به قاهره را می‌توان فصل تازه‌ای در روابط مصر و امریکا در پی برخی تنش‌های دیپلماتیک به علت پرونده حقوق بشر و مواضع مصر در قبال حمله روسیه به اوکراین دانست.

به گفته این منابع، در حالی که مصر به‌عنوان بزرگ‌ترین واردکننده گندم جهان، به علت تحولات اوکراین دچار بحران گندم و افزایش شدید تورم شده، «جیک سولیوان» در سفر خود به قاهره به «عبدالفتاح السیسی»، رئیس جمهوری مصر، تضمین داده که از مصر در این بحران حمایت خواهد کرد.

به گفته این منابع، سولیوان همچنین در این دیدار موضوع سد النهضه را مطرح کرده بدون آنکه السیسی به این موضوع پرداخته باشد و تأکید کرده که امریکا از مصر در این پرونده حمایت می‌کند.

این منابع افزوده‌اند که امریکا در قبال ضمانت‌های خود خواستار تعهداتی از جانب السیسی درباره فاصله گرفتن از روسیه در جنگ اوکراین شده و تأکید کرده که امریکا انتظار دارد متحدانش در این بحران موضعی روشن علیه روسیه بگیرند.

به گفته این منابع، مسئله پرونده حقوق بشر در مصر نیز در این دیدار مطرح شده و السیسی به برخی اقدامات خود از جمله فراخوان گفت‌وگوی سیاسی ملی با حضور چهره‌های مخالف و نیز آزادی شماری از زندانیان سیاسی و فعال‌شدن دوباره کمیته عفو سیاسی اشاره کرده و وعده داده که در برخی قوانین مربوط به حقوق بشر تعدیلاتی صورت بگیرد.

منابع آگاه مصری افزوده‌اند که سفر سولیوان به مصر به‌نوعی تدارک زمینه لازم برای سفر «جو بایدن» به منطقه است که اولین سفر وی در مقام رئیس جمهوری به اسرائیل خواهد بود.

هم‌زمان زمزمه‌هایی از احتمال برگزاری نشستی با حضور سران چند کشور عربی از جمله السیسی در اسرائیل هم‌زمان با سفر بایدن مطرح شده است.

به گفته این منابع، امریکا می‌کوشد که با حذف نفت روسیه از بازارهای جهانی، نفت کشورهای عربی را جایگزین آن کند و تلاش‌های دیپلماتیک گسترده‌ای را در این باره آغاز کرده است.

روز چهارشنبه، دفتر ریاست جمهوری مصر، با انتشار بیانیه ای اعلام کرد که «جیک سولیوان»، مشاور امنیت ملی امریکا امروز (چهارشنبه) در قاهره با «عبدالفتاح السیسی»، رئیس جمهوری مصر دیدار کرد.

این دیدار با حضور «سامح شکری» وزیر خارجه مصر، «عباس کامل» رئیس دستگاه اطلاعات مصر، «برت مک‌گورک»، هماهنگ‌کننده امور خاورمیانه در شورای عالی امنیت ملی امریکا و شماری از دیگر مقامات ارشد شورای عالی امنیت و وزارت خارجه امریکا برگزار شد.

بر اساس این بیانیه سولیوان و السیسی در این دیدار بر اهمیت پیمان امریکا و مصر و تمایل واشنگتن به گسترش شراکت با قاهره در همه بخش‌ها تأکید کردند.

این بیانیه افزوده که موضوع فلسطین از دیگر موضوعات مورد بحث در این دیدار بود و السیسی تأکید کرد که حل و فصل مناقشه فلسطین و اسرائیل بر اساس قوانین بین‌المللی می‌تواند واقعیت‌های جدیدی در منطقه برقرار کند و چشم‌اندازهای گسترده‌ای برای صلح و همکاری و سازندگی و توسعه در خاورمیانه پدید آورد.

در این بیانیه آمده که سولیوان نیز تأکید کرد که واشنگتن از نقش مهم قاهره در تحقق ثبات در منطقه و ایجاد آرامش میان فلسطین و اسرائیل و نیز تلاش برای بازسازی غزه قدردانی می‌کند.

در این دیدار همچنین مسائل منطقه‌ای و همکاری در مبارزه با تروریسم و مسئله سد النهضة و ضرورت حفاظت از حقوق آبی مصر بررسی شد.

منبع
العربی الجدید

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا