خبر اولمقالاتنگاه خاورمیانه

تنش در روابط بغداد و اربیل در حوزه انرژی؛ این بار گاز سلیمانیه

روزنامه الصباح گزارش داد که اربیل در سایه تنش‌های اخیر خود با بغداد در ماجرای انرژی، به دنبال سرمایه‌گذاری در بخش گاز سلیمانیه با هدف صادرات آن است.

میدل ایست نیوز: در سایه تنش‌های اخیر در روابط میان دولت فدرال عراق و اقلیم کردستان در ماجرای صادرات نفت و گاز، روزنامه الصباح به نقل از منابع آگاه گزارش داد که اربیل به دنبال سرمایه‌گذاری در بخش گاز سلیمانیه با هدف صادرات آن است.

این روزنامه افزود که مقامات سلیمانیه در مقابل با این تصمیم مخالفت کرده و به دلیل احترام به احکام دادگاه فدرال عراق و پیشگیری از تبعات صادرات غیرقانونی گاز، خواهان سرمایه‌گذاری بغداد و نه اربیل در حوزه گاز هستند.

در همین حال یک منبع آگاه کُرد در گفت‌وگو با الصباح اعلام کرد که استقلال عراق در زمینه گاز یکی از کشورهای همسایه را ناراحت می‌کند و از سویی تهران و مسکو در برابر تلاش‌ها برای جایگزین شدن گاز اقلیم کردستان با گاز روسیه ساکت نخواهند نشست.

وی در خصوص تمایل اروپا به گاز اقلیم کرستان عراق هم گفت که انگلیس خواهان صادرات گاز اقلیم است و نشانه آن استقبال گرم از رئیس دولت ایالتی اقلیم کردستان در لندن و دیدار وی با نخست‌وزیر انگلیس است و این همان خواسته انگلیس برای منزوی کردن روسیه پس از جنگ اوکراین است.

سوران عمر، عضو جماعت عدالت کردستان هم در گفت‌وگو با الصباح، گفت که نمی‌توان به موضوع در اختیار قرار دادن نفت و گذرگاه‌های مرزی استان سلیمانیه به دولت فدرال عراق به عنوان راه‌حلی برای بحران میان بغداد و اربیل نگاه کرد و این مساله تقریبا نزدیک به محال است.

وی افزود که موضوع گاز در حال حاضر به عنوان اهرم فشار از سوی اقلیم کردستان عراق علیه بغداد مورد استفاده قرار می‌گیرد و به منظور دستیابی به یک راه حل جامع برای پایان دادن به بحران پرداخت حقوق کارکنان از سوی بغداد باید همه درآمدهای نفتی اقلیم به دولت مرکزی تحویل داده شود.

صادق الرکابی، مدیر مرکز بین‌المللی مطالعات توسعه در بریتانیا نیز در گفت‌وگو با الصباح گفت: عدم توافق داخلی در مورد تصویب قانون نفت و گاز و درگیری‌های حزبی و منافع شخصی، دولت مرکزی عراق و اقلیم کردستان عراق را به طور یکسان تضعیف کرده است.

الرکابی افزود: وضعیت کنونی بین بغداد و اربیل و عدم اعتماد میان دو طرف، باعث شده تا برخی از کشورهای همسایه از این موقعیت سوءاستفاده کنند و از پرونده انرژی عراق به عنوان وسیله‌ای برای دخالت خود در این کشور بهره ببرند.

مسرور بارزانی، نخست وزیر اقلیم کردستان چهارشنبه گذشته در یک کنفرانس مطبوعاتی در اربیل با تاکید بر اینکه فروش نفت اقلیم به قیمت کمتر از قیمت بازار جهانی صحت ندارد، اعلام کرد که وزارت نفت عراق و شرکت ملی بازاریابی نفت عراق، شرکت‌های خارجی را برای خرید نفت اقلیم کردستان با قیمت پایین تهدید و تحت فشار قرار می‌دهند.

احسان عبدالجبار، وزیر نفت عراق پیشتر در سخنانی اظهار کرده بود که مدیریت بخش نفت در اقلیم کردستان عراق غلط است و درآمدهای نفتی اقلیم به بیش از 50 درصد ارزش نفت فروخته شده نمی‌رسد.

از سویی دادگاه فدرال عراق در جلسه روز 15 فوریه خود که به موضوع صادرات نفت اقلیم کردستان عراق بدون هماهنگی و اجازه دولت مرکزی اختصاص یافته بود، قانون نفت و گاز اقلیم کردستان عراق را خلاف قانون اساسی دانست.

طی این حکم، دولت ایالتی کردستان عراق ملزم شده که وزارت نفت و دستگاه بازرسی عراق را در جریان قراردادهای فروش نفت و گاز اقلیم کردستان قرار دهد.

اقلیم کردستان عراق همچنین ملزم شده که همه درآمدهای نفتی خود را در اختیار وزارت نفت فدرال قرار دهد.

 

منبع
الصباح

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا