خبر اولسیاسی

تفاهمات اولیه سران کرد درباره اختلافات سیاسی و منصب ریاست جمهوری عراق

منابع کرد از تفاهمات اولیه میان سران احزاب کردی برای رسیدن به موضعی یکپارچه به منظور پایان دادن به اختلافات سیاسی خبر دادند.

میدل ایست نیوز: منابع کرد از تفاهمات اولیه میان سران احزاب کردی برای رسیدن به موضعی یکپارچه به منظور پایان دادن به اختلافات سیاسی خبر دادند.

به گزارش «آناتولی»، دفتر ریاست اقلیم کردستان عراق، یکشنبه شب خبر داد که «نچیروان بارزانی»، رئیس اقلیم کردستان عراق و از سران حزب دموکرات کردستان، در سفر به سلیمانیه با «بافل طالبانی»، رئیس اتحادیه میهنی کردستان و «صلاح‌الدین بهاءالدین»، دبیر کل اتحاد اسلامی کردستان و «عمر سیدعلی»، از سران جنبش تغییر (گوران) و «علی باپیر»، رئیس جماعت عدالت کردستانی، جداگانه دیدار کرده است.

در این بیانیه آمده که در این دیدارها «بر اهمیت گفت‌وگوی نیروهای سیاسی و انسجام و همکاری مشترک و وحدت کلمه نیروهای کرد تأکید شده است».

ریاست اقلیم کردستان افزوده که همه طرف‌ها بر ضرورت حل اختلافات به خصوص میان حزب دموکرات و اتحادیه میهنی تأکید داشتند و آن را دارای تأثیر سازنده بر وضعیت اقلیم کردستان می‌دانستند.

این بیانیه افزوده که نچیروان بارزانی به تلاش‌های خود برای وحدت کردها و کاهش اختلافات ادامه خواهد داد.

از سوی دیگر، «غیاث سورجی»، از سران اتحادیه میهنی کردستان، در گفت‌وگو با شبکه «الفرات» تأکید کرد که در دیدارهای بارزانی با سران احزاب کرد در سلیمانیه مسئله ریاست جمهوری عراق و اختلافات داخلی در اقلیم کردستان بررسی شده است.

وی تأکید کرد که اصلی‌ترین موضوع مذاکرات بارزانی و طالبانی مسئله مقام ریاست جمهوری بوده هرچند موضوع به تفصیل مورد مناقشه قرار نگرفته و این دیدار صرفاً فتح باب برای مذاکره در این موضوع بوده است.

سورجی افزود که تا روزهای آینده یک هیئت بلندپایه از حزب دموکرات برای بررسی تفصیلی مسائل فیمابین از جمله موضوع ریاست جمهوری به سلیمانیه سفر خواهد کرد.

به گفته این عضو ارشد اتحادیه میهنی کردستان، حزب دموکرات به این جمع‌بندی رسیده که اتحادیه میهنی از نامزدی «برهم صالح» برای ریاست جمهوری کوتاه نخواهد آمد.

او گفت که در صورت توافق درباره نامزد ریاست جمهوری همه نیروها از جمله چارچوب هماهنگی و جریان صدر در جلسه رأی‌گیری حضور خواهند داشت چون همه می‌دانند که عراق تاب تحمل بحران‌های سیاسی بیشتر را ندارد.

سورجی تأکید کرد که اتحادیه میهنی از نامزدی برهم صالح کوتاه نخواهد آمد و در این باره هیچ چانه‌زنی را نخواهد پذیرفت اما شاید در مسائل دیگری که به مناصب اقلیم کردستان عراق مربوط می‌شود کوتاه بیاید.

وی گفت که حزب دموکرات و ائتلاف السیاده که اعضای ائتلافی سه جانبه با جریان صدر هستند هرگز در موقعیت اپوزیسیون درون مجلس نخواهند رفت و در هر حالی در دولت حضور خواهند داشت.

ساعاتی پس از این دیدار، هیئتی به ریاست صلاح الدین بهاء الدین، دبیر کل اتحادیه اسلامی کردستان در بغداد با هادی العامری، رئیس ائتلاف فتح، دیدار کرد.

در این دیدار العامری تأکید کرد که به برون رفت از بحران سیاسی در کشور و تشکیل دولت در اسرع وقت امیدوار است و افزود که همه باید برای خروج از بحران تلاش کنند.

ناظران امیدوارند که این تحرک سیاسی جدید موجب گشایش در بحران سیاسی عراق شود.

 

همچنین بخوانید: 

گفت‌وگوی بارزانی‌ها و طالبانی‌ها یخ بن‌بست سیاسی در عراق را آب می‌کند؟

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا