اقتصادیخبر اول

تولید گاز اقلیم کردستان معادل 41 درصد واردات گاز عراق از ایران خواهد شد

شرکت اماراتی «دانه گاز» اعلام کرد که تولید گاز از میدان گازی خورمور اقلیم کردستان عراق در سال آینده افزایش 25 درصدی خواهد داشت.

میدل ایست نیوز: مدیر اجرایی شرکت اماراتی «دانه گاز» اعلام کرد که تولید گاز از میدان گازی خورمور اقلیم کردستان عراق در سال آینده افزایش 25 درصدی خواهد داشت.

به گزارش «معلومات مباشر»، پاتریک المان وارد، تأکید کرد که در نیمه نخست سال آینده توسعه میدان گازی خورمور در اقلیم کردستان عراق به پایان خواهد رسید و موجب افزایش 25 درصدی تولید گاز شرکت دانه گاز در اقلیم کردستان خواهد شد.

او گفت که افزایش قیمت سوخت در جهان باعث شده که عملکرد مالی شرکت «دانه گاز» بهبود یابد و در نتیجه بتواند بر سرعت اجرای پروژه‌های خود بیفزاید.

شرکت دانه گاز فعالیت گسترده‌ای در تولید گاز مصر و اقلیم کردستان و امارات دارد و با افزایش قمیت سوخت، سود خالص این شرکت در سه ماهه نخست امسال در مقایسه با سه ماه نخست سال گذشته رشد 125 درصدی داشته است.

تولید گاز میدان گازی خورمور در اقلیم کردستان عراق در حال حاضر 440 میلیون فوت مکعب است.

به گزارش پایگاه اقتصادی «یس عراق» قرار است تا سال آینده به حجم کل  تولید گاز اقلیم به حدود 700 میلیون فوت مکعب برسد. این مقدار معادل 41 درصد میزان واردات گاز عراق از ایران است.

اربیل می‌کوشد که تولید گاز خود را تا سال 2024 به هزار میلیون فوت مکعب برساند که حدود 60 درصد صادرات گاز ایران به عراق است.

پیش از این «مسرور بارزانی»، رئیس دولت ایالتی کردستان، از تلاش برای تبدیل اقلیم کردستان به صادرکننده گاز به اروپا و جبران گاز روسیه سخن گفته بود.

در همین رابطه 19 آوریل بوریس جانسون و ‌نخست وزیر اقلیم‌ کردستان در مورد صادرات گاز اقلیم ‌کردستان ‌به ‌اروپا به عنوان جایگزین منابع انرژی روسیه گفتگو کردند.

پیش از این نیز ترکیه مذاکرات گسترده‌ای با اسرائیل و اقلیم  عراق برای ترانزیت گاز آنها به اروپا آغاز کرده بود که حال با توجه به بحران اوکراین این مذاکرات شدت بیشتری گرفته و ترکیه قصد دارد با کمک اقلیم و اسرائیل تبدیل به جایگزینی برای روسیه در تامین انرژی اروپا شود و از سویی کمبود گاز خود را جبران کند.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا