خبر اولسیاسی

افشای سند «پیمان منطقه ای» با عضویت امریکا و اسرائیل و چند کشور عربی

اسرائیل و امریکا و چند کشور عربی سه سال پیش از عادی سازی رسمی روابط با اسرائیل، سندی درباره ایجاد «پیمان راهبردی منطقه‌ای» امضا کرده بودند.

میدل ایست نیوز: رسانه رسمی اسرائیل خبر داد که اسرائیل و امریکا و چند کشور عربی سه سال پیش از عادی سازی رسمی روابط با اسرائیل، سندی درباره ایجاد «پیمان راهبردی منطقه‌ای» امضا کرده بودند.

به گزارش «العربی الجدید»، رسانه رسمی اسرائیل (کان) با انتشار گزارشی از امضای سند پیمان راهبردی منطقه‌ای با حضور اسرائیل و امریکا و چند کشور عربی به طور خاص در شورای همکاری خبر داد که 3 سال پیش از عادی‌سازی رسمی روابط با اسرائیل تنظیم شده است.

بر اساس این گزارش، این سند نتیجه مذاکرات و مشورت‌های تشکیلات نظامی طرف‌های امضاکننده آن میان سال‌های 2017-2018 بود.

«رام یونی»، که در آن زمان فرمانده «گردان راهبردی» در ارتش اسرائیل بود، این مذاکرات را چیزی بیش از بررسی مواضع خواند و گفت که این مذاکرات به تنظیم «سند و متن مکتوب» انجامید.

یونی افزود که این مذاکرات در سطح نظامی نماند و مقاماتی از سطوح سیاسی و وزارت خارجه کشورهای طرف مذاکره نیز در آن حاضر شدند.

وی تأکید کرد که امضای این سند مربوط به دوره پیش از توافقات موسوم به آبراهام می‌شود و افزود که روند آن مذاکرات در حدی پیشرفت کرده بود که احتمال تشکیل ستاد مشترک میان اسرائیل و این کشورهای عربی وجود داشت.

یونی افزود که این اسناد البته در حد کلیات و ایده‌پردازی ماند و هنوز برای عملی شدن آن اقدامی نشده است.

در این گزارش از کشورهای عضو در این مذاکرات نامی به میان نیامده است.

پیش از این، سفیر امریکا در اسرائیل، در مصاحبه با روزنامه «یسرائیل هیوم» که در شماره امروز (پنج‌شنبه 16 ژوئن) این نشریه منتشر شد تأکید کرد که بایدن می‌کوشد که «چارچوب‌های امنیتی منطقه را گسترش دهد».

او افزود که بایدن «خود را یک صهیونیست می‌داند که امنیت اسرائیل برایش اهمیت بسیار دارد و این سفر نشان می‌دهد که هیچ چیز نمی‌تواند به روابطش با اسرائیل ضربه بزند».

همزمان نشریه عبری تأکید کرد که تشکیل مجمع امنیتی منطقه‌ای به معنای عادی‌سازی روابط عربستان با اسرائیل نیست و فقط باعث ایجاد سازوکاری برای همکاری امنیتی آنها می‌شود و افزود که اعضای مجمع امنیتی‌ای که در سفر بایدن تشکیل آن اعلام خواهد شد شامل بحرین، امارات، سودان، مصر و اردن می‌شود.

این نشریه افزود که ایده تشکیل این مجمع امنیتی توسط «بنی گانتس»، وزیر دفاع اسرائیل، و به منظور رویارویی با «تهدیدهای ایران» مطرح شده و وی در سفر اخیر خود به امریکا این مسئله را با وزیر دفاع امریکا در میان گذاشته است.

قرار است جو بایدن در نیمه ماه آینده میلادی به اسرائیل و عربستان سفر کند. بر اساس بیانیه رسمی دربار عربستان، بایدن در این کشور با سران کشورهای شورای همکاری و رئیس جمهوری مصر و نخست وزیر عراق و پادشان اردن دیدار خواهد کرد.

 

منبع
العربی الجدید

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا